Bestill høstutgaven her

Herskap og parasitter

Parasitt
Regissør: Joon-ho Bong
(Sør-Korea)

GULLPALME-VINNER: Moderne klasseskiller er sterkt tilstedeværende i årets Film fra Sør-åpningsfilm Parasitt, som er en sprudlende og bitende sosial satire man ikke bør vite for mye om på forhånd.

Klasseskillene i verden har ikke akkurat blitt mindre de siste årene, noe som også gjenspeiles i både spillefilmer og tv-serier. Her hjemme har NRK-serien Exit av Øystein Karlsen stor suksess med sin skildring av unge, styrtrike og totalt skruppelløse finansakrobater, hvor det også gjøres et poeng ut av deres (mis-)bruk av asiatiske aupairer, mens britiske Ken Loach deltok i hovedkonkurransen på årets Cannes-festival med sin nye film Sorry We Missed You, som har premiere på norske kinoer nå i november. Her forteller den gamle sosialrealist-traveren om den relativt nye arbeidssituasjonen hvor man hyres inn som «konsulent» istedenfor som lønnsmottaker, i dette tilfellet som pakkebud med ansvar for egen varebil og alle andre former for utgifter.

Kanskje ikke helt ulikt betingelsene Foodora-budene nylig gikk til streik mot, uten at jeg skal påstå at Foodora har vært like utnyttende som det fiktive (men ikke nødvendigvis utroverdige) selskapet i Loachs film.

Postapokalyptisk

Årets vinner av Gullpalmen i Cannes var imidlertid den sørkoreanske filmskaperen Joon-ho Bongs Parasitt, som er åpningsfilm på Film fra Sør-festivalen i Oslo denne måneden. (Filmen får for øvrig ordinær kinopremiere i slutten av januar.) Joon-ho Bong har gjort seg bemerket med blant annet The Host (2006), som er en svært underholdende monsterfilm med langt mer sjarm og lekenhet enn man finner i de sammenlignbare nyeste Godzilla-filmene.

Det virkelig store gjennombruddet hans kom med den internasjonale produksjonen Snowpiercer fra 2013, en postapokalyptisk science-fiction-fabel med et klart klimabudskap og tydelig inspirasjon fra filmskaperen Terry Gilliam, og med navn som Chris Evans, Tilda Swinton, John Hurt og Ed Harris på rollelisten.

Filmens handling utspilte seg på et langt tog i konstant bevegelse, hvor de formodentlig eneste gjenlevende menneskene oppholdt seg etter at Jorden har blitt et ubeboelig isøde – organisert i et ekstremt, nytt klasseskille.

Hvitaktige løgner

Klasseperspektivet er også sterkt tilstedeværende i Joon-ho Bongs nyeste film. Parasitt handler om en dårlig stilt sørkoreansk familie bestående av mor, far og to voksne barn. I den trange kjellerleiligheten sin prøver de å få endene til å møtes ved å brette  pizzaesker for . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisement -spot_img

Du vil kanskje også likeRelaterte
Anbefalte