Bestill høstutgaven her

Vinden i bildet

I en tid av multitasking, mediestøy og digitale strømmer står filmene til Straub-Huillet som urokkelige steiner – som ber oss lytte til vinden. Utstilling på kunstakademiet i Trondheim

Filmene til det franske regissørparet Jean-Marie Straub og Danièle Huillet (gjerne kalt Straub-Huillet) har ofte blitt knyttet til motstand. Motstand mot hva? Mot flere ting. Det første som slår en, er at filmene står som innbitte steintavler mot tilvante publikumsforventninger, med bud om en annen innstilling og oppmerksomhet enn hva som kjennetegner den programmatiske fiksjonsinnlevelsen som stimuleres av den dominerende film-
industrien.
Denne motstanden viser seg i en konsekvent avfeiing av konvensjonelle prosedyrer: Filmene er ekstremt nedstrippede og minimalistiske, og består stort sett av evigvarende bilder av natur og mennesker som leser opp setninger fra et ark. Det totale fraværet av konvensjonell dramatikk, spennende fortellerstrukturer, psykologiske karakterer, stjerneskuespillere og postproduksjonseffekter fører til filmer som motsetter seg enkel inngang. For Straub-Huillet er film motstand mot denne verden (samfunnets innretninger og publikums forventninger), ikke innlevelse i en annen.
Regissørene har selv sagt at de lager filmer for . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

endreeid@gmail.com
Underviser filmvitenskap på NTNU Epost endreeid@gmail.com

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Om å hylle eller krenke de døde

MINNER: Når vi tegner uferdige minnebilder som passer oss, krenker vi de døde.

Det ideologiske grumset i marxismen-leninismen

ORIENTERING: Marxismen-leninismens grunnlag, norsk utgåve på forlaget Ny Dag 1962.

Ørestaden, Nordhavn, Amager Strandpark, Sluseholm, Lynetteholm

KØBENHAVN: Har man haft så travlt med at vende den arbejdsløses by til en vellønnet skatteyderby, at man overså at dem med almindelige jobs ikke havde råd til at bo i de nye bydele?

Det fargerike indiske mikrokosmos

REISEESSAY: På leting etter et selv vekk fra koronapandemien. I India er den vestlige strukturen snudd på hodet. I stedet for å gråte etter mat og rent vann synger de hjemløse massene mantraer og kaster blomster til sine idoler for å glemme sulten …

Den kapitalistiske bildeverdenen

FOTO: Er det mulig at antikapitalistiske uttrykk reduseres til ubetydelige gester og heller blir til symboler for sosiale mediers umiddelbare forbruk?

ITALIA: et merkelig og surrealistisk tilfelle av subtil overgivelse

FOTO: Er Italia Europas mest ekstraordinære og ordinære land? Maria Vittora Trovato tar bilder av dets skyggesider.

Markedsliggørelsen af Kinas økonomi

KINA: På kanten af republikken, kulturrevolutionen og markedskapitalismen: Beijing from Below giver et unikt indblik i Kina af i dag – via livsfortællinger tilhørende de byfolk, der ikke har fået plads i hverken den officielle historie eller den officielle økonomiske fremgang.

Kinas byutvikling

BYPLANLEGGING: Økobyen er del av nytenkningen i Kina. Fra blokk, superblokk til megablokk og økoblokk? Her får vi en analyse av årene etter Deng Xiaopings «reform- og åpenhetspolitikk».

Hvis Skinner hadde vært i live i dag, ville han jobbet for Facebook

FASCISME: De komplekse konsekvensene av fascismen sprer seg gjennom falske nyheter, angrep på personvern, masseovervåkning og demokratier i oppløsning. Mennesker manipulerer ideer og påvirker oppmerksomhets-økonomien – godt hjulpet av dopamin. ws bok er skremmende, men likevel nødvendig om verdenen vi lever i.

Kolonialismens tømmermenn

AFRIKA: Hva er sivilisasjon, hva er tilhørighet, hvor mye kan et menneske tåle, og hvem er de ville, de hjerteløse?

En rystendediagnose over en desillusioneretungdom

DIAGNOSE: Fører håbet til skuffelse og desperationen til terror? Med Alain Bertho kan vi nå tale om en presentisme, altså en vedvarende nutid, uden fortid eller fremtid.

Arven etter Ruth Maier

ANTISEMITTISME: Elsa Kvammes nye dokumentar Ingen hverdag mer forteller jødiske Ruth Maiers historie, som på ingen måte har mistet sin relevans og viktighet.
- Advertisement -spot_img

Du vil kanskje også likeRelaterte
Anbefalte