Galskap sett innenfra

Damian Nenadics første helaftens dokumentarfilm er en hudløs avsløring av stigmaet knyttet til psykiske lidelser i Kroatia, fortalt gjennom protagonistenes egne opptak.

Gray er fast filmkritiker i Ny Tid.

Days of Madness

Damian Nenadic

Kroatia og Slovenia

«Hvorfor er borderline personlighetsforstyrrelse klassifisert som en sykdom, mens nasjonalisme ikke er det? Eller transfobi?» Dette spørsmålet stilles i Damian Nenadics sin helaftens debutfilm, Days of Madness (2018). Dokumentarfilmen viser hvordan psykiske lidelser i Kroatia blir forverret av kraftig sosial stigmatisering og mangel på samfunnsorienterte behandlingsmetoder.

Filmens protagonister, Mladen og Maja, har i mange år slåss mot sine psykiske lidelser. De strever med å bygge mer utholdelige og meningsfulle liv, stilt overfor minimal støtte og forståelse fra egne familier og en offentlig helsetjeneste som ikke er i stand til å møte behovene deres. Ved å fokusere på realitetene i deres hverdagsliv, fremfor på autoriserte «eksperter» som slår om seg med «offisielle versjoner», bidrar filmen til å gi Mladen og Maja verdi som talspersoner for sine erfaringer. Samtidig er filmen nærgående og observerende nok til ikke å skygge unna de mer urovekkende aspektene ved den smertefulle ustabiliteten deres.

Overmedisinering

Listen over en flod av foreskrevne medikamenter dukker stadig opp, som et slags refreng. Om det er beroligende midler som Rivotril, Lorsilan og Normabel, antipsykotika som Seroquel og Prazine, eller antiepileptika som Tegretol – medikamentenes navn blir som en magisk besvergelse om hjelp. Ugjennomtrengeligheten i merkenavnene og deres uendelige kombinasjoner antyder likevel et system som fõrer befolkningen med piller for overfladisk demping av symptomene deres, fremfor å tilby de ressursene som trengs for faktisk å gjøre dem friskere. Volumet av de foreskrevne medisinene er alarmerende, og selv om ingen statistikk gir et pålitelig bilde av hvorvidt overmedisinering er et problem i Kroatia, tyder indisier på at det er det.

Et system som fõrer befolkningen med piller for overfladisk demping av symptomene deres.

Majas tenner faller ut (noe tannlegen hennes gir antipsykotika skylden for), giftbasert hepatitt har forårsaket leversvikt, og hun har behov for en umiddelbar avvenning. De dramatiske fysiske bivirkningene Maja har vært utsatt for som resultat av medisineringen, antyder at hele individets velvære er av liten interesse for myndighetene, som foretrekker de enkleste – men risikable og fysisk utmattende for den det gjelder – tilgjengelige metoder for sosial kontroll.

Katolsk patriarkat

Days of Madness hevder at det kroatiske samfunnets patriarkalske og katolske tankemønstre innebærer at indre aspekter ved identitet og potensiell behandling blir feilkategorisert som «årsaker» og «ødeleggende krefter». Dette kaster de sårbare protagonistene inn i en forvirrende og skambelagt beskrivelseskrise – som i stor grad forverrer plagene deres. For eksempel er Maja blitt fortalt av en lege at hennes borderline personlighetsforstyrrelse, som hun har hatt siden hun var sju år, skyldes hennes transkjønnede identitet.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here