Makt og avmakt i norsk psykiatri 

I Making Sense Together skildrer regissør Ellen Ugelstad psykiatriens mange dualiteter, og avmakten pasienter, pårørende og ansatte i det norske psykiatriske systemet står overfor. 

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør.

Making Sense Together

Ellen Ugelstad

Norge

Abonnerer du på NY TID, kan du se filmen her

«Noen ganger når jeg ligger i senga og hører på musikk, kjennes det ut som om jeg har belter rundt beina, selv om jeg ikke har det. Sist gang jeg lå i belter, fikk jeg tre sprøyter for å roe meg ned. De strammet beltene og så gikk de ut av rommet.».

Gutten som henvender seg til kamera, formidler ensomhet og apati. Munnpartiet – måten han tygger ordene frem på sammen med blikket – røper lidelse og en usikkerhet på seg selv og sin mottakelse. 

Setningene henger i en klam taushet. Vi befinner oss ikke på lukket avdeling, men er isteden vitne til en teaterscene. Skuespillerdebutanten Edvin Anstendsrud skildrer pasienten foruroligende bra, nesten for godt: Har avmakten blitt for satt? For mange har den nettopp dét. 

Pasientene utgjør en felles, men hjelpeløs front mot et individfiendtlig system der lønnsomhet står i fokus.

Dette er et av de sentrale varskuene i denne særegne dokumentaren, som debatterer sider ved det psykiatriske system er en belasting for både pasienter og pårørende.

Fra en pårørendes perspektiv

Ugelstads bror har vært i psykiatrien i mange år. Regissøren bruker filmformatet til å formidle sitt møte med dette systemet, men også for å få det i tale. Making Sense Together er hennes tredje i rekken om temaet. Tidligere verk er Indian Summer (2011) – et nært, dokumentarisk portrett av broren på hans egne premisser. I fiksjonskortfilmen Møterommet (2017) iscenesetter regissøren stringent den dysfunksjonelle ansvarsgruppen for den psykiatriske pasienten.

I hybriddokumentaren Making Sense Together – hybrid fordi den veksler mellom fiksjon og fakta – er tagninger fra kortfilmversjonen Møterommet blandet sammen med nytt materiale som arkivopptak, tekstplakater, nye iscenesettelser og intervjuer med reelle og fiktive personer. Ja, det er mye på gang i Ugelstads siste film, og det er lett å bli forvirret når man prøver å skille fiksjon fra fakta, skuespillere fra virkelige personert.

På distribusjonsselskapet Arthaus’ sommerfest i juni finner jeg regissøren premiereglad på dansegulvet og tar henne til side for å spørre henne om filmen. Ugelstad har to sentrale aktører i filmen ved sin side, bipolare Superstar – som medvirker i filmen som seg selv, og som denne kvelden fremfører sin eminente musikk – sammen med skuespillerstjerneskuddet Edvin Anstendsrud. 

Den gamle tvangstrøye-mentaliteten er aldri langt unna.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.