Oslo 20140715. Elbilparken har blitt doblet på et år. Tesla Model S og Nissan Leaf står parkert på Filipstad tirsdag ettermiddag. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT / kod 20520

Elbiler med riper i lakken


I Norge blir elbilen hyllet som et symbol på det grønne skiftet. Kan den leve opp til sitt rykte, også internasjonalt?

Steigan har egen blogg på steigan.no, og skriver faste kommentarer i Ny Tid.
Email: palsteigan@gmail.com
Publisert: 2017-08-18

Frederic Hauge og Bellona har velsignet elbilene og gjort dem til et miljøikon, og dermed har det blitt omtrent umulig å få en kritisk diskusjon om elbilen i Norge. Norge er uten sammenlikning det største elbilmarkedet i verden, både i andelen av totalmarkedet og i forhold til folketallet. Norske myndigheter har gitt elbilene subsidier og fordeler som knapt noen annen industrisektor har maken til.
Men Norge er også det eneste landet i Europa som har et overskudd av fornybar og, i prinsippet, evigvarende vannkraft å øse av. I andre europeiske land er det helt annerledes.

Hvor kommer strømmen fra? Frankrike vil forby diesel- og bensinbiler etter 2040. Bilindustrien satser enormt på elbiler, og land etter land ønsker å fase ut biler som går på diesel og bensin. Men ingen aner hvor strømmen til denne gigantiske flåten med elbiler skal komme fra.
Det mediene og politikerne ser ut til å glemme, er at elektrisitet ikke er en energikilde, men en energibærer. Hvor skal strømmen til å drive elbiler komme fra? Kjernekraftverkene står for 75 prosent av Frankrikes strømproduksjon, så en elbil i Frankrike går de facto på atomkraft.
En elbil i Tyskland er og blir en kullbil, uansett hvor mye den hypes. I Storbritannia er det etter myndighetenes tall over 2,3 millioner familier som må velge mellom å spise seg mette eller å holde seg varme om vinteren. Det er vanskelig å se for seg at noen av disse vil prioritere å kjøpe elbil.
Globalt kommer 68 prosent av strømmen fra kullfyrte kraftverk, hvilket tilsier at på et globalt nivå er den «rene» elbilen 68 prosent kulldrevet.
Norge er nummer én i verden når det gjelder elbilenes andel av markedet (29,1 prosent). Nummer to er Nederland (6,4 prosent), men i Nederland er det plugg-inn-hybrider som gjelder, og fra 2015 til 2016 ble omsetningen av disse bilene halvert.
Selv en så innovativ industrinasjon som Tyskland ligger langt bak oss. I 2015 hadde Norge 84 000 elbiler, mens Tyskland – med 17 ganger så mange innbyggere – bare hadde 48 000. Tyskland med sin berømte Energiewende («energiskifte») er ikke engang blant topp ti i verden i markedsandel.

Elbilen er et blindspor dersom det er Jordens miljø man er opptatt av.

Energiskifte. Elbilen er et blindspor dersom det er Jordens …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?

Abonnement kr 195/kvartal