Å fylle tomrommet

Sensommeren 2015 tilbringer performance-artisten Marina Abramovic og psykoanalytikeren Jeannette Fischer fire dager sammen hjemme hos Abramovic i Hudson Valley. Boken Psychoanalyst meets Marina Abramović er resultatet av samtalene deres. Her analyserer Fischer forholdet mellom Abramović’ biografi og kunst, med utgangspunkt i performancene Untitled (Beograd, 1970), Rhythm 0 (Napoli, 1974) Incision (Graz, 1978) og The Artist is Present (MoMA, New York, 2010). For hvert nye samtaleemne kommer vi nærmere roten til Abramović’ kunst.

Barndomstraumer

Smerte som fenomen går igjen i alle performancene til Abramovic. Smerte gir en følelse til frykten, som har sine røtter i en voldelig hendelse i barndommen hennes — utført av faren. Abramovic er seks år gammel da faren skal lære . . .



Kjære leser. Opprett/åpne din frie leserkonto med din epost over for å lese videre.
(Har du abonnement, logg inn her.)
Abonnement kr 195 kvartal