Å fylle tomrommet


PERFORMANCE: Er det mulig å bli kjent med kunsten til Marina Abramović på et psykoanalytisk nivå, der barndommen og foreldrene har spilt en avgjørende rolle?

Ciftci er journalist og skuespiller.
Email: info@ciftcipinar.com
Publisert: 2019-04-07
        Psychoanalyst meets Marina Abramović
Forfatter: Jeannette Fischer
Scheidegger & Spiess, Sveits

Sensommeren 2015 tilbringer performance-artisten Marina Abramovic og psykoanalytikeren Jeannette Fischer fire dager sammen hjemme hos Abramovic i Hudson Valley. Boken Psychoanalyst meets Marina Abramović er resultatet av samtalene deres. Her analyserer Fischer forholdet mellom Abramović’ biografi og kunst, med utgangspunkt i performancene Untitled (Beograd, 1970), Rhythm 0 (Napoli, 1974) Incision (Graz, 1978) og The Artist is Present (MoMA, New York, 2010). For hvert nye samtaleemne kommer vi nærmere roten til Abramović’ kunst.

Barndomstraumer

Smerte som fenomen går igjen i alle performancene til Abramovic. Smerte gir en følelse til frykten, som har sine røtter i en voldelig hendelse i barndommen hennes — utført av faren. Abramovic er seks år gammel da faren skal lære henne å svømme. Ganske raskt mister han tålmodigheten, setter Abramovic i en båt, ror ut på havet, kaster henne ut i vannet og begynner å ro fra henne. Hun får panikk, skriker om hjelp uten hell, og svømmer til slutt bort til båten. Faren tar henne så opp i båten igjen. Denne hendelsen, samt hennes relasjon til foreldrene, preger hele kunstnerskapet hennes.

Med en lite emosjonelt tilstedeværende far og mor må Abramovic selv gjøre seg emosjonelt tilgjengelig for dem. I performancen Rhythm 0 risikerer hun sitt eget liv og tillater publikum alt: «I am the object. During this period I take full responsibility.»

Fra boken.

Psychoanalyst meets Marina Abramović får deg til å forstå kunsten til Abramovic på et intimt nivå – der barndomstraumene hennes er opphavet til hennes performancer. Et barns relasjon til foreldrene danner grunnmuren for barnets oppfattelse av relasjoner senere i livet. Abramovic ender for eksempel alltid opp med å bli forlatt av sine partnere, akkurat som foreldrene forlot henne. Hun kommer seg ikke ut av denne giftige spiralen der historien gjentar seg. …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement halvår kr 450
       

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)