Å fylle tomrommet


PERFORMANCE: Er det mulig å bli kjent med kunsten til Marina Abramović på et psykoanalytisk nivå, der barndommen og foreldrene har spilt en avgjørende rolle?

Ciftci er journalist og skuespiller.
Email: info@ciftcipinar.com
Publisert: 2019-04-07
       
Psychoanalyst meets Marina Abramović
Forfatter: Jeannette Fischer
Forlag: Scheidegger & Spiess, Sveits

Sensommeren 2015 tilbringer performance-artisten Marina Abramovic og psykoanalytikeren Jeannette Fischer fire dager sammen hjemme hos Abramovic i Hudson Valley. Boken Psychoanalyst meets Marina Abramović er resultatet av samtalene deres. Her analyserer Fischer forholdet mellom Abramović’ biografi og kunst, med utgangspunkt i performancene Untitled (Beograd, 1970), Rhythm 0 (Napoli, 1974) Incision (Graz, 1978) og The Artist is Present (MoMA, New York, 2010). For hvert nye samtaleemne kommer vi nærmere roten til Abramović’ kunst.

Barndomstraumer

Smerte som fenomen går igjen i alle performancene til Abramovic. Smerte gir en følelse til frykten, som har sine røtter i en voldelig hendelse i barndommen hennes — utført av faren. Abramovic er seks år gammel da …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.
Close
Logg inn