Å fylle tomrommet

PERFORMANCE: Er det mulig å bli kjent med kunsten til Marina Abramović på et psykoanalytisk nivå, der barndommen og foreldrene har spilt en avgjørende rolle?

Ciftci er journalist og skuespiller.
Psychoanalyst meets Marina Abramović
Forfatter: Jeannette Fischer
Forlag: Scheidegger & Spiess (Sveits)

PERFORMANCE: Er det mulig å bli kjent med kunsten til Marina Abramović på et psykoanalytisk nivå, der barndommen og foreldrene har spilt en avgjørende rolle?

Sensommeren 2015 tilbringer performance-artisten Marina Abramovic og psykoanalytikeren Jeannette Fischer fire dager sammen hjemme hos Abramovic i Hudson Valley. Boken Psychoanalyst meets Marina Abramović er resultatet av samtalene deres. Her analyserer Fischer forholdet mellom Abramović’ biografi og kunst, med utgangspunkt i performancene Untitled (Beograd, 1970), Rhythm 0 (Napoli, 1974) Incision (Graz, 1978) og The Artist is Present (MoMA, New York, 2010). For hvert nye samtaleemne kommer vi nærmere roten til Abramović’ kunst.

Barndomstraumer

Smerte som fenomen går igjen i alle performancene til Abramovic. Smerte gir en følelse til frykten, som har sine røtter i en voldelig hendelse i barndommen hennes — utført av faren. Abramovic er seks år gammel da faren skal lære henne å svømme.
. . .


Kjære leser. Du har i dag åpnet dagens to frie artikler. Kom evt. tilbake i morgen for å lese mer. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene). Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

Abonnement kr 195 kvartal