Spøkelsets kulturhistorie

I Velle Espelands nye bok, Spøkelse! Hvileløse gjengangere i tradisjon og historie, får vi møte spøkelset som kulturhistorisk skikkelse.

Spøkelset er ikke en utrydningstruet art. Det forsvant ikke med den knitrende ilden på kaminen eller elektrisitetens fortrengning av de blafrende, levende lysene, som enkelte spådde at det ville gjøre. Faktisk hevder forfatteren at spøkelsestroen er for oppadgående, om enn kanskje ikke først og fremst her til lands. Allikevel kunne vi såpass nylig som i vår bivåne spøkelsesutdrivelsesseremonier i en NRK-reportasje fra Halden. Dette spøkelset hadde laget lyder, åpnet dører og vist seg som en svak skygge, og beboerne var fortvilte. De hadde hele tiden en ubehagelig følelse av at noe usynlig var i rommet.
. . .

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr. Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

- annonse -
- annonse -

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte

En landbrugsklynge – et topmoderne industrielt kompleks

MAD: Problemet er adgangen til mad. Alle skal spise for at leve. Skal vi spise, må vi købe. For at købe, må vi arbejde. Vi spiser, fordøjer, og skider.

Dydens diktatur

KINA: Kinas kommunistparti praler i dag med, at det er i stand til at genkende enhver af landets 1.4 milliarder borgere inden for få sekunder. Europa må finde alternativer til den stigende polarisering mellem Kina og USA – mellem et statsligt overvågende diktatur og den liberalistiske individualismes hensynsløse selvudlevelse. Måske en form for anarkistisk samfundsorden?

Protest kan koste deg livet

HONDURAS: Nina Lakhanis farlige søken etter sannheten bak drapet på miljøaktivisten Berta Cáceres ender opp i flere spørsmål enn svar.

Det kulturelle bindemiddelet

ROMAN: DeLillo iscenesetter en slags allmenn, paranoid tilstand, en mistenksomhet som har global rekkevidde.

Kreativ ødeleggelse

SØPPEL: Norge er ikke rigget for tekstilsortering. Selv om vi sorterer søppel, er vi ikke i nærheten av steder i Japan, som kan resirkulere i 34 ulike kategorier. Der er målet at kommunene ikke sitter igjen med noe avfall – og uten søppelbiler!

Kontrollsamfunnet og det uregjerlige

SENMODERNE: Mennesker i dag får mer og mer kontroll over omgivelsene – men mister kontakt med verden. Hvor går grensen for målinger, kvalitetssikringer, kvantifiseringer og byråkratiske rutiner?