Abonnement 790/år eller 190/kvartal

Sosial dumping

Norgesbuss vant anbud på bussruter i Akershus. Det betyr sosial dumping mener leder i Oslo- og Omegn Bussarbeiderforening, Petter Jørgensen.

Dette går fram av et oppslag i Transportarbeideren. Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL) har valgt Norgesbuss Oslo som operatør for de fem bussrutene som er lagt ut på anbud i Akershus. I følge Jørgensen er det sosial dumping fordi pensjonsavtale og gruppelivsforikring ikke er med i tariffavtalen. Avgjørelsen betyr at fire av de fem rutene i Akershus bytter operatør. Schøyen, Nettbuss og Nedre Romerike Busstrafikk har betjent fire av de fem rutene, og Norgesbuss en.

– Jeg er forbanna fordi politikere og SL undergraver våre lønns- og arbeidsvilkår ved ikke å stille krav om pensjon og gruppelivsforsikring i anbudsinnbydelsen. Ikke bare har vi arbeidsgiverne å kjempe mot, men også politikere og byråkrater. Den ansvarsfraskrivelsen som både politikere og byråkrater driver med er helt uakseptabel, sier Jørgensen til Transportarbeideren.

Han mener bussarbeiderne nå har fått bekreftet at det er viktig å få pensjonsbestemmelser inn i tariffavtalen. Så viktig at medlemmene er villige til å streike for det hvis de ikke får det inn i tariffavtalen neste år.

Økonomisk mest gunstig

Torstein Teigland i SL sier til Ny Tid at de valgte anbudet fra Norgesbuss Oslo fordi det var økonomisk mest gunstig. Norgesbuss har imidlertid sagt at de har lagt inn kostnadene for pensjons- og forsikringsrettigeter i prisen på anbudet, og forventer krav fra sjåførene om dette ved tariffoppgjøret til våren.

I følge Kjell Knarbakk i Norgesbuss Oslo har selskapet tatt høyde for kostnader til pensjonsrettigheter i sitt anbudstilbud, og han sier også at fagbevegelsen har signalisert at krav om pensjonsbestemmelser vil bli stilt i tariffoppgjøret. På spørsmål om hvorfor Norgesbuss Oslo er det eneste buss-selskapet i Oslo-regionen som ikke har tatt inn pensjonsrettigheter i tariffavtalen, svarer Knarbakk at sjåførene har valgt det mot å få kjøre leddbuss som gir fem kroner mer i timen. I Bærum derimot, har de tatt et annet valg, og har pensjonsbestemmelser i avtalen.

I følge Jørgensen fikk sjåførene ved tariffoppgjøret i 1986 valget mellom å få fem kroner ekstra i timen hver gang de kjørte leddbuss eller å få pensjonsrettigheter inn i tariffavtalen. Sjåførene i det som da het Oslo og Follo Busstrafikk, valgte da ordningen med høyere timelønn for kjøring av leddbuss framfor pensjonsrettigheter.

Ikke imponert

Petter Jørgensen er lite imponert over at Norgesbuss har tatt høyde for pensjonsrettigheter i anbudet og understreker overfor Ny Tid at Norgesbuss Oslo er det eneste buss-selskapet i Oslo-regionen som ikke har pensjonsrettigheter og gruppelivsforsikring i tariffavtalen.

– Men de forventer altså krav om dette ved tariffoppgjøret.

– Det gjør de nok ja. For da må sjåførene betale for sine pensjons- og forsikringsrettigheter selv, sier Petter Jørgensen til Ny Tid.

– Når selskapet ikke har tatt med forsikrings- og pensjonsrettigheter i anbudet, vil dette bli tatt av ramma i tariffoppgjøret, og desto mindre vil gå til lønn. Det er viktig for oss å få gjennom dette i det kommende oppgjøret for å unngå lignende ting i framtida. Schøyen er det selskapet som nå har best pensjonsordning, og det betaler de for nå, avslutter Jørgensen.

.

Du vil kanskje også like