Zizek er bedre på selvransakelse enn praktiske løsninger 

Det som tidligere bare kunne ytres som politisk ukorrekt humor på privaten, er nå blitt offisiell politikk.

Kjetil Røed
Email: kjetilroed@gmail.com
Publisert: 12.05.2016

Slavoj Zizek: Against the Double Blackmail: Refugees, Terror and Other Troubles with the Neighbours. Allen Lane, 2016

~nt1605line~vdqdvaDen internasjonale filosof-synseren Slavoj Zizek har som regel litt å si om alt, noe vi har sett i over 50 publiserte bøker, og selv om han gjentar seg selv til det absurde – både vitser og Hegel-anekdoter resirkuleres hemningsløst – har han alltid noen verdifulle betraktninger i tekstene sine.

I sin siste bok om flyktningkrisen kretser han rundt noen kognitive fordreininger på både venstresiden og høyresiden, som han mener er roten til problemet. Får vi øye på disse, er det kanskje mulig å gjøre noe fornuftig, mener han.

Privat og offentlig. Den offentlige samtalen er i radikal forvitring: Det som tidligere bare kunne ytres som politisk ukorrekt humor på privaten, er nå har blitt offisiell politikk, sier Zizek. Poenget er ikke at man har vært rasistisk i det private, og nå bare sier det «som det er», men at de ukorrekte morsomhetene som har kunnet få utløp i det private som uskyldig outlet, nå er blitt comme il faut fra offisielt hold.

Faren med dette skulle være ganske åpenbar, siden diskriminerende holdninger bidrar til å normalisere en måte å tenke på som tilhører vitsens subversive verden – og ikke hvordan man virkelig behandler og tenker på andre mennesker. Tenk bare på hvordan Sylvi Listhaug avviser andre debattanter og forskning som strider mot hennes (Regjeringens) politikk med et stivt smil, samtidig som hun beskriver ikke-vestlige innvandrere som direkte eller indirekte trusler. Eller, enda verre, at den offisielle, uttalte politikken skal utformes slik at den skal skremme immigranter fra å komme til Norge, og, implisitt, at det å oppføre seg empatisk og med nestekjærlighet vil være naivt og dumt. Å se Listhaug uttale seg om dette med kors i halsgropen er groteskt.

Hva skjer med den offentlige samtalen når flyktningen er en person som i utgangspunktet bør skremmes slik at han eller hun ikke skal komme til Norge? Dette er verdt på tenke over – og i hvert fall ingen spøk.

«Fundamentalismen er forankret i et begjær etter Vesten i selve hatet mot Vesten.» Slavoj Zizek

Islam som medium. Zizek peker også på hvordan fundamentalistisk Islam i ISIS-tapning ikke egentlig er en religiøs praksis, men heller en bruk av religionen som medium for å fremme egne interesser. Til forskjell fra det mange tror, er majoriteten av ISIS–soldater ikke særlig godt skolert i islam. Enkelte av dem, viser det seg, kan ikke engang lese. Bevegelsen har ganske visst interesse av å radikalisere moderate muslimer som lever i Vesten og andre steder, men hovedårsaken til den eksessive volden er knyttet til misunnelse, mener Zizek – hvor følelsen av å være støtt ut av den vestlige modellen ligger til grunn.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer