Voldskultur versus anarkisme

Tv-serien Westworld er et laboratorium for sivilisatoriske eksperimenter, med universelle etiske dilemmaer som konsekvens.

Sigurd Ohrem
Ohrem er skribent for Ny Tid.
Email: sigurdoh@vfk.no
Publisert: 01.06.2018
Westworld - sesong 2

Jonathan Nolan og Lisa Joy (USA)

Westworld er et tv-serie-epos basert på spillefilmen med samme navn, skrevet og regissert av Michael Crichton i 1973.

I første sesong møter vi «Det ville vesten» i fornøyelsesparken Delos, som er befolket av såkalte verter: menneskeliknende androider med personlighet og programmerte scenarioer – skreddersydd for å tilfredsstille gjestenes villeste begjær.

Marshall McLuhan skrev på 60-tallet om mediene som forlengelser av det menneskelige sanseapparatet. Wetware-androidene i Delos er også forlengelser, men foreløpig av den ondartede sorten. Tv-serien Westworld, som nå er midtveis i sesong 2, tegner til å bli det kommende decenniums nye Game of Thrones. Med et sjangertypisk utgangspunkt i både en roman og en film, med dertil hørende spinn-effekter, innkoder Westworld siste generasjons populærkulturelle metaforer, med sin tidsriktige miks av techno-estetikk og retro-kultur.

Med et sjangertypisk utgangspunkt innkoder Westworld siste generasjons populærkulturelle metaforer.

I underholdningsparken møter vi en tidløs verden befolket av mytiske figurer, der kulissene er arketypiske baktepper for herremenneskenes sublimerte konflikter, projisert over på maktesløse verts-marionetter. Her får en usminket og utemmet menneskelig underbevissthet utfolde seg i fri dressur, drevet frem av begjærlige storhetsdrømmer og ditto masochisme. I Westworld oppstår verdener – og de går under.

Første sesong

Utgangspunktet for sesong 1 er motsetningsforholdet mellom underholdningsparkens sjefsdesigner Robert Ford og hans eks-kompanjong Arnold Weber. Arnold dør, tilsynelatende før handlingen dras i gang, men legger igjen spor.

Dolores Abernathy er Westworlds eldste fungerende vert og den mest sammensatte karakteren. Hun blir kjæreste med William, alias «mannen i svart», som er arvtaker til det globale Delos-konsernet og den mest kompromissløse medspiller og gjest i Westworld. Sammen legger de ut på jakt etter en labyrint. Williams agenda – løsningen av labyrintens gåte – er nært forbundet med makt og innflytelse i den virkelige verden. Dolores ledes av en indre stemme som likner Arnold Webers og oppdager at hun er medansvarlig for hans død.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer. (Du har allerede lest 3 gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer