Voldens utilsiktede skadevirkninger

Skyggen av vold kan strekke seg langt og vidt, og disse to filmene viser den indirekte skaden som fortsetter lenge etter at den direkte volden har opphørt.

Willemien w. Sanders
Sanders er kritiker, bosatt i Rotterdam.

Shadows/A Murder in Mansfield

Noa Aharoni/Barbara Kopple

Israel/USA

«Velkommen til mørkets hjerte.» Med disse ordene introduserer Yigal Schwartz oss til det som er igjen av hans tidligere barndomshjem, nå en overgrodd ruin han refererer til som et sadomasochistisk fengsel. Det er stedet hvor hans, la oss si «dysfunksjonelle», familie bodde. I stallen pleide faren å banke opp søsteren hans. Shadows er en film om andregenerasjons overlevere fra holocaust, en identitet som åpenbart er så sterk at filmen nevner det etter å ha introdusert hver av de tre protagonistene med deres (tidligere) yrke og familiestatus.

Shadows viser tre andregenerasjons overlevere som ikke bare bærer arrene etter foreldrenes traumer, men som i sin tur er kilder til arr på egne barn. Yigal Schwartz’ mor deltok i dødsmarsjene, og ble misbrukt og voldtatt. Hun var den eneste i familien som var med i disse marsjene, og Schwartz strever med å forstå hvordan det var mulig. Under en familiesamling blir det tydelig at emnet er tabu. Historien er for smertefull til å bli fortalt, og vi får ikke egentlig noe tilfredsstillende svar.

Eitan Michaeli, en pensjonert sikkerhetsoffiser, har problemer med enhver autoritet og med sin mor Hava. Hun får oksygen hele tiden og er svært svak. Han besøker henne pliktskyldigst, men er ute av stand til å gi uttrykk for selv den minste form for hengivenhet. Mens moren hans prøver å åpne opp og snakke om deres gjensidige følelser før hun forlater denne verden, føler Michaeli at det er for sent til det, og ser oppriktig frem til den lettelsen det vil være når hun dør.

Miri Arazi, en håndskriftgransker knyttet til rettsvesenet, og uønsket datter, forteller hvordan foreldrene hennes alltid fulgte nøye med på hva hun sa og gjorde, og forsikret seg om at hun skjønte hva for en skuffende og verdiløs noksagt hun var. Når hun ser igjen leiligheten de bodde i og bygningen faren hennes kastet seg ut fra, forteller hun om farens overgrep. Hun hører også på farens opptak av sine egne krigserfaringer – det han ikke kunne dele med mennesker kunne han tydeligvis dele med en maskin.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here