Abonnement 790/år eller 190/kvartal

Voldens undertrykte

Nawal El Saadawi
Nawal El Saadawi
Nawal El-Saadawi [1931–2021] var lege, forfatter og feminist. Hun har gjennom 50 år vært en av Egypts ledende intellektuelle. El-Saadawi har sittet fengslet for sine ytringer, både under president Anwar Sadat og under president Hosni Mubarak. Hun skrev eksklusivt i Norge for NY TID i en årrekke. (Bilde fra filmintervju utført av Truls Lie i Kairo.) Se også stikkord.
KAIRO / Terrorens røtter er grenseløse. Nawal El Saadawi om forbindelsen mellom Tusen og én natt, George Orwell, den libanesiske poeten May Ziade og dagens terrortrussel. Dette er det ingen vil snakke om i debatten om terror.

Vold og terror har blitt dagligdags – noe alle småprater om. Menn, kvinner, ungdommer og små barn, regjeringen, folket, milliardærer, fattige gårdsarbeidere, intellektuelle og analfabeter. Alle. Likevel snakkes det sjeldent om de underliggende årsakene og voldens røtter i kulturen og samfunnet. Så å si ingen går inn på historie, filosofi, psykologi, kunst, religion eller etikk i denne sammenhengen.

Hvordan skal vi kunne få bukt med politisk terror, militær terror og polititerror når vi samtidig støtter det i hverdagen, i tankesettet vårt, i kultur og moral, fra vugge til grav?

Hvordan skal vi kunne få bukt med terrorismen uten at vi er villige til å se på de dypere underliggende årsakene og røttene det har i historien og i patriarkalsk kapitalistisk klassetenking i både Vesten og Østen?

Patriarkatets vold. Siste nytt fra Washington forteller en del om voldens utvikling og karakter. USA står overfor store utfordringer. Psykisk og fysisk vold og tortur i den moderne amerikanske kulturen har utviklet seg til å bli verre enn en rå og primitiv jungel. Den siste tiden har vi fått innblikk i amerikansk politivold, når politiet ble stilt overfor de fredelige protestene som har eksplodert i omfang i mange amerikanske byer. Også i USA protesteres det mot maktmisbruk, overgrep og vold, men i dette tilfelle fra det jødisk-kristne patriarkatet.

Likevel er det mange som ser ut til å tro at terrorisme og vold kun finnes i våre arabiske land. Vi er visstnok de eneste som er voldelige og driver terror, på grunn av våre østlige gener, fra arabere og berbere, eller fordi islam skal være den eneste religionen som oppfordrer til patriarkalsk vold og drap på vantro. Men det er kjent at de verste islamske terrorgruppene, som Daesh, Al-Qa’ida, Taliban og Boko Haram, opprinnelig er amerikanske, europeiske og israelske konstruksjoner, som tjener deres grunnleggende kolonialistiske mål.

Vi finner eksempler på det samme i hele verdens religionshistorie – fra jødedom til kristendom, islam, buddhisme, hinduisme og fler. Hav av blod har blitt spilt i Guds navn, i profetens navn, i helgeners navn, og i navn vi aldri har hørt om.

Religion og politikk har ikke vært adskilt i noe land, verken nå eller tidligere. Alle religioner er patriarkalske klassesystemer som gjemmer seg bak politikk, eller politikken gjemmer seg bak religionen. Religion og politikk er ikke reelt adskilt i noe land, selv ikke i dag, selv ikke i land som kaller seg demokratiske, siviliserte og moderne – som for eksempel Israel og bestevenninnen hennes, USA.

Én verden. Det har blitt en del av det politiske spillet og den historiske ignoransen vi lever i, at vi trekker opp et skille mellom vold i en «første verden», «andre verden» og «tredje verden» – og mellom den vestlige sivilisasjonen og andre sivilisasjoner i øst og sør. Vi bor i én verden. Underlagt én patriarkalsk kapitalistisk sivilisasjon og én maskulin kultur. Stratifisert på grunnlag av vold, makt, voldtekt og terror – på tross av ønsker om demokrati, sosial rettferd og fred.

Hvor mange sosiale revolusjoner har eksplodert i verden? Blant annet i Egypt. Mot patriarkalsk vold og klassestyrt undertrykkelse. Hvor mange av disse revolusjonene har kokt bort i kål? Folk er fremdeles underkuet, både menn, kvinner og barn.

Dette får fortsette å skje på grunn av klasseverdiene vi lærer guttebarna våre hjemme og på skolen: maskulinitetskonseptet som er basert på makt og kontroll, ære, stolthet, kald logikk og mannlighet. Jentebarna derimot lærer femininitetskonseptet som en antitese av maskuliniteten, det vil si som underlegenhet og underkastelse. De lærer å akseptere ydmykelse, og å se seg selv som en kropp som eksisterer kun for mannens nytelse, uten å kunne ha egne tanker eller egen vilje.

Ros og juling. Helst siden jeg var liten har jeg følt at verdiene og konseptene jeg fikk presentert hjemme, på skolen, på gata, på radioen og ellers i samfunnet strippet meg for all min menneskelige verdi. Det føltes som et direkte angrep på tilliten jeg hadde til min egen intelligens – som ville protestere mot underkastelse, lydighet og ydmykelse. Samtidig fikk min knekte, lydige søster ros og belønninger, og ble sett på som den ideelle kvinnen.

Disse ideene får utvikle seg fritt i personlighetene til våre sønner og døtre. De er redde for å bli mobbet og anklaget for å være homser og lesber, å ikke være mannlige nok eller kvinnelige nok.

Guttene blir vant til å oppføre seg arrogant og styrende, og jentene blir vant til å underkaste seg og leve med ydmykelser, dag ut og dag inn. Hvert eneste sekund av livet legger det seg lag på lag av nedverdigende og sårende minner i jentenes bevissthet og underbevissthet. Det blir en del av følelseslivet og tankene deres, så de ikke lenger kjenner seg urettferdig behandlet eller i det hele tatt har noe i mot å få juling av broren eller mannen sin.

Voldens innlæring. Guttene derimot får instruksjoner om å være menn, ikke kvinner, og å bli en sterk og dominant far – en «skikkelig mann,» som har rett til å straffe og slå sin søster, sin kone og sine barn, så de adlyder og underkaster seg hans ordre. En bror blir vant til å se på sin søster og sin mor og andre kvinner uten hensyn og uten respekt, og sympatisere med lover, religion, etikk og kunst som støtter opp om disse samme verdiene som er kilde til volden som gjennomsyrer familien og landet.

Både revolusjonspartiet og den dannede mann har forkastet klassebasert vold, politisk vold og diktatorenes undertrykkelse. De tar avstand fra storebror ser deg-mentaliteten som George Orwell beskrev, og Tusen og én natts kong Sharayars brutale vold, da han drepte alle kvinnene som hevn for at hans kone var utro.

Sharayar ble ikke straffet for voldsforbrytelsene sine, men ble belønnet med trofast underholdning fra Sjeherasad, som forteller ham vakre historier hver kveld, og senere føder ham tre guttebarn. Selv libanesiske May Ziades berømte litterære salong inkluderte bare menn, flere av dem direkte kvinnefiendtlige, som for eksempel Abbas Mahmoud Al-Akkad. Ikke en eneste kvinne deltok i dette fellesskapet.

Det patriarkalske samfunnet hadde ikke plass til en skjønnlitterær forfatter som May Ziade (1886-1941), og har ikke levnet henne noe større ettermæle enn som pasient på et mentalsykehus.

Det er dette ingen vil snakke om i forbindelse med vold og terror.

Oversatt fra arabisk av Vibeke Koehler.

Nawal El-Saadawi (f. 1931) er lege, forfatter, feminist og en av Egypts ledende intellektuelle. Hun har skrevet eksklusivt for Ny Tid siden juni 2009. I nettavisen Egyptian Streets ble El-Saadawi tidligere i år listet opp som en av tjuetre egyptiske kvinner som har skapt historie.

Ny Tid 16. januar 2015

 

- egenannonse -

Siste kommentarer:

Siste artikler

Menneskeplaneten

ESSAY: Hva ligger egentlig i begrepet ‘antropocen’ som betegnelsen på den epoken vi nå befinner oss i? Antropocen viser til de mange måtene vi mennesker har transformert verden på og gjenskapt den i vårt bilde. Men det har pågått en diskusjon mellom biologer, antropologer, geologer og andre fagfelt om hva begrepet egentlig innebærer.

Begjæret, ifølge Lacan, er umulig å fatte

PSYKOLOGI: Blaise Pascal var en motstridende skikkelse: Han var en av tidenes viktigste matematikere og vitenskapsmenn, men samtidig en ganske streng og dogmatisk katolikk. Med dogmatisk menes hovedsakelig at han vektla et klart skille mellom tro og viten. Og spør deg selv: Er det en forskjell mellom ‘idiotiens sannhet’ og ‘sannhetens idioti’?

NATO-motstanden, en spire til SF og Orientering

ARBEIDERPARTIET: Den ledende kraft i arbeiderbevegelsen manipulerte Norge inn i militært, politisk og økonomisk ekteskap med den vestlige, kapitalistiske blokken NATO. Hvilke metoder brukte ledelsen i Arbeiderpartiet for å få flertall, og hvordan ble den første motstanden organisert? Sigurd Evensmo var kulturredaktør i Arbeiderbladet da de første NATO-framstøtene meldte seg. Da partiet i 1949 meldte Norge inn i alliansen, forlot han redaktørkrakken og meldte seg ut av Arbeiderpartiet.

Det private er politisk

AKTIVISME: Et av hovedmålene til det iranske presteskapet, politikerne og menneskene som støtter presteskapet, er å holde kvinner og alt som har med dem å gjøre, utenfor det offentlige rom. Men den nobelprisnominerte Masih Alinejad gir stemme til Irans undertrykte kvinner gjennom sosiale og globale medier. Ærlighet, uten omsvøp, er en viktig del av Alinejads liv og forfatterskap.

Framsteg i dystre tider

FRAMTID: Med kriser på alle kantar har det blitt vanskeleg å hevde at verda går progressivt framover. Rahel Jaeggi vil i si nye bok Fortschritt und Regression likevel halde fast ved framstegstanken. Samfunn siktar ikkje mot ibuande mål – dei løyser først og fremst problem, hevdar ho.

En fornyelse av ideologikritikken

FREMMEDGJØRING: Denne lille boken til Rahel Jaeggi er stimulerende og nyttig – i en tid der ideologikritikk og mistankens hermeneutikk har kommet under press, blant annet fra folk som dyrker ‘nærværet’ og det dagligdagse. Og hva om våre handlinger og institusjoner tømmes for mening og går på autopilot – vil vi oppleves som fremmedgjort?

Once upon a time

GAZA: Øyeblikksbilder fra et Gaza som for alltid er borte. En gang i tiden passerte alle gjennom Gaza. Og for alle var det «Asias Athen», fordi det var et senter for filosofi. Gaza ble erobret, og var ottomansk fra 1516, britisk fra 1917, egyptisk fra 1948 – og endelig israelsk fra 1967. I det gamle Gaza så man jenter i miniskjørt, jenter med whisky og sigaretter, jenter som danset, og jenter som malte på kunstakademiet. Og det ottomanske tehuset Beit Sitti var et tilholdssted for intellektuelle, musikere og kunstnere. Der var det også et rockeband og et yogasenter, og pizzeria Italiano og granita … Men i dag?

Det moderne samfunnets biopolitiske grunnlag

FILOSOFI: En immun kropp forstås som beskyttet mot inntrengere utenfra. Men som Esposito har vært inne på, har biologisk immunitet også hatt en politisk og militærhistorisk betydning.

Jeg var helt ute av verden

Essay: Forfatteren Hanne Ramsdal forteller her hva det vil si å bli satt ut av spill – og komme tilbake igjen. En hjernerystelse fører blant annet til at hjernen ikke klarer å dempe inntrykk og følelser.

Når man i stillhet vil disiplinere forskningen

PRIO: Mange som reiser spørsmål om legitimiteten til USAs kriger, synes å bli presset ut fra forsknings- og mediainstitusjoner. Et eksempel er her Institutt for fredsforskning (PRIO), som har hatt forskere som historisk sett har vært kritiske til enhver angrepskrig – som neppe har tilhørt atomvåpnenes nære venner.

Er Spania en terrorstat?

SPANIA: Landet får skarp kritikk internasjonalt for politiets og sivilgardens utstrakte bruk av tortur som aldri straffeforfølges. Regimeopprørere fengsles for bagateller. Europeiske anklager og innvendinger ignoreres.

Er det noen grunn til å juble over koronavaksinen?

COVID-19: Fra offentlig hold ytres det ingen reell skepsis til koronavaksinen – man anbefaler vaksinering, og folket er positive til vaksinen. Men er omfavnelsen av vaksinen basert på en informert beslutning eller et blindt håp om en normal hverdag?

De militære sjefene ville utslette Sovjet og Kina, men Kennedy sto i veien

Militært: Vi tar for oss amerikansk strategisk militærtenkning (SAC) fra 1950 til i dag. Kommer den økonomiske krigen å bli supplert ved en biologisk krig?

Hjemlengsel

Bjørneboe: Jens Bjørneboes eldste datter reflekterer i dette essayet over en mindre kjent psykologisk side ved sin far.

Arrestert og satt på glattcelle for Y-blokka

Y-BLOKKA: Fem demonstranter ble ført vekk i går, blant dem Ellen de Vibe, tidligere direktør i Oslos plan- og bygningsetat. Samtidig havnet Y-interiøret i containere.

En tilgitt, lutret og salvet korgutt

Tangen: Finansnæringen tar kontroll over norsk offentlighet.

Michael Moores nye film: Kritisk til alternativ energi

MiljøFor mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.

Pandemien vil skape en ny verdensorden

Mike Davis: Ifølge aktivisten og historikeren Mike Davis ligger det i ville reservoarer, som blant flaggermus, opptil 400 typer koronavirus som bare venter på å smitte over til andre dyr og mennesker.

Sjamanen og den norske ingeniøren

SAMHOLD: Forventningen om et paradis fritt for moderne framskritt ble til fortellingen om det motsatte, men mest av alt handler Newtopia om to svært ulike menn som støtter og hjelper hverandre når livet er som mest brutalt.

Hudløs eksponering

Anoreksi: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.