Virtuelle sladremonstre

Pokémon Go: Appen som får folk til å løpe rundt med et håndholdt overvåkingskamera.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Jeg går nedover gaten, og merker plutselig at alle ser på meg. Har du også hatt denne uhyggelige drømmen? En dame i rød kjole stopper opp der hun kommer gående, skyvende på en barnevogn med en pludrende unge oppi, og begge stirrer på meg helt til jeg snur og tar en annen vei. Men folk fortsetter å se – til og med en skjelvende gammel mann prøver å reise seg opp bare for å glane på meg.

Denne orwellske følelsen kryper innover meg når jeg tenker på Pokémon Go – det lille spillet der du fanger gøyale små figurer. Spillet som faktisk får unger til å reise seg opp fra sofaen og bevege seg rundt omkring. En mengde informasjon samles også inn om spillerne – noe de kanskje ikke er klar over. Brukerne av den populære appen pleier dessuten ofte å filme mens de spiller, for deretter å legge filmene ut på nettet.

Datainnsamling. Selskapet bak spillet, Niantic, deler visse innsamlede opplysninger med tredjeparter: «Vi kan dele oppsamlet informasjon og ikke-identifiserende informasjon med tredjeparter til forskning, demografisk profilering og liknende formål,» heter det i personvernreglene publisert på www.nianticlabs.com. Blant annet samler Niantic informasjon via «basestasjon-triangulering, wifi-triangulering og/eller GPS». Denne typen informasjon identifiserer deg ikke som person, og kan dermed deles med tredjepart.

PokemonGO3Hva kan en tredjepart gjøre med den typen informasjon? La oss si at Google er tredjeparten, og får denne ikke-identifiserende informasjonen fra Niantic. Hvis du bruker Google-produkter som eksempelvis Gmail og Hangouts, har Google allerede massevis av informasjon om deg. En del av oss har også brukt Google-kontoen sin for å registrere seg som Pokémon Go-spillere (de andre mulighetene er å bruke en Facebook-konto eller en Pokémon Trainer Club-konto). Dersom en spiller har brukt Google-kontoen sin for å registrere seg hos Pokémon Go, kan Google allerede analysere spillerens alder og interesser, samt hvor han eller hun befinner seg, uten å trenge systematiserte data fra Niantic. Google sporer hva du er intressert i via bruken av Google Søk hvis du tillater Google å laste ned søket ditt til markedsføringsformål. De vet også hvor du befinner deg til enhver tid dersom du har logget deg på kontoen din og har lokaliseringstjenesten på telefonen din slått på.

Google har altså mengder av informasjon om deg – men de vet ikke hva du driver med på de ulike stedene du befinner deg. Det er her informasjonen fra Niantic kommer inn i bildet: Den avslører hvor folk er og hva de gjør (nemlig spiller Pokémon Go).

Kompletterer bildet. Informasjon om når, hvor, hvor lenge og hvor ofte en person spiller Pokémon Go, viser også denne personens faktiske atferd for øvrig. Denne informasjonen er uhyre verdifull. Utfordringen man står overfor når man driver med markedsføring og reklame i dag, er nemlig å finne målgruppen. Man kan ikke selge produktet sitt på tv, sånn som i gamle dager, hvis målgruppen for eksempel ser on demand-tv og kutter ut reklamen. Det store spørsmålet i vår medievirkelighet er hvor målgruppen befinner seg når.

Det skremmer meg at vi åpenbart normaliserer det å bli filmet offentlig, og at opptakene deles på nettet.

Informasjonen Google får utlevert fra Niantic, viser dem hva slags mennesker som spiller Pokémon Go via Google-kontoen sin – samt når og hvor de gjør det. De kan analysere gruppen ned til mindre og mer presise enheter ved å bruke informasjonen om sted, alder og kredittkortselskap (som de har informasjon om via Google Play Store).

Vi føler oss muligens trygge når Niantic og andre selskaper bare deler ikke-identifiserende informasjon med tredjeparter – men disse tredjepartene kan sitte på mye informasjon om oss fra før. Den ikke-identifiserende informasjonen kan være den siste biten som trengs i puslespillet for å gi et komplett bilde av hvem vi er og hva vi gjør. Akkurat det har kanskje ikke alle fått med seg.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---

2 kommentarer

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here