Verdens eldste jazzband

The Big Chief Jazzband feirer 50 år. Det er naturligvis Norges eldste jazzorkester, og sannsynligvis verdens eldste. Ingen har klart å dokumentere noen andre som har vært i kontinuerlig drift så lenge.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Bandet har vært unikt i norsk jazz, med årelange stabile besetninger, tro mot sitt tradjazzrepertoar, med en fremtredende spilleglede og vitalitet. Trompeteren Eivind Solberg og bassisten Bjørn Pedersen var med å starte bandet vinteren 1951/52. Det har bare vært to trombonister, Gerhard Aspheim i 26 år og Ola Reitan i foreløpig 24. Trommeslageren Karl Otto Hoff hadde en fartstid på 31 år, klarinettisten Terje Larsen på 28. Hvem kan slå dette?

Datidens popstjerner

Den såkalte New Orleans-revival, som oppstod i USA på slutten av 30-tallet, brukte omtrent ti år på sin vandring til Norge. Plutselig, i 1949, ble det dannet tre dixielandband i Oslo-området. De var alle tenåringsband, og denne vinteren for 50 år siden var de under oppløsning på grunn av forestående studier eller andre lyster. Et stjernelag ble trukket ut av dette lille miljøet – The Big Chief Jazzband ble dannet med besetningen Eivind Solberg, trompet, Gerhard Aspheim, trombone, Svein Sundby, klarinett, Egil Fjelddahl, piano, Bjørn Pedersen, banjo, og Øistein Lund, trommer.

Like før den første spillejobben i februar 1952 fikk bandet navn, etter en låt om indianerhøvdingen Big Chief Battleaxe. Mange har trodd at det var Gerhard Aspheim, denne lange, hengslete entusiasten med en veivende sjarm og medfødt ledernatur, som selv var den Store Sjef.

Big Chief fikk en popularitet og oppslutning som kan sammenliknes med vår tids popstjerner. 3000 mennesker møtte opp på parkkonserter, ungjentene hylte og dånte. I løpet av to år, 1953-55, spilte bandet inn åtte 78-plater. Den gang var det sensasjonelt for et jazzband – det var 13% av den samlete produksjon av norske jazzplater på hele 50-tallet.

Platene låter bra den dag i dag. Musikerne er selv de første til å innrømme at de kunne lite, men det ble oppveid av naturtalent, ungdommelig ureddhet, driv, pågangsmot og entusiasme. De var flinke til å organisere seg, til og med i dag har de faste ukentlige øvelser. Deres entusiasme, særlig uttrykt ved ildsjelene Eivind Solberg og Gerhard Aspheim, fikk stor betydning for det norske jazzliv. De startet Big Chief Jazz Club (1953-65), stod bak årlige Norgesmesterskap i amatørjazz (1954-64), tidsskriftet Jazz Society (1957-59), Kunstnerkroa (1957-59), det legendariske Metropol Jazzcenter (1959-65), Manhattan Club og Sound City på slutten av 60-tallet, samt Down Town Key Club (1965-86). At disse tiltakene skapte stabile jobbtilbud for bandet selv, har naturligvis hatt betydning for det lange og gode liv.

Stilfleksibel kvalitet

Big Chief har gjort seg kjent over hele landet. Det hadde lange engasjementer i Tyskland både i 1956 og 57, spilte på jazzfestivalen i Antibes 1960, senere i New Orleans (der bandemedlemmene ble æresborgere av byen), Singapore, Seoul, Kuwait og andre fjerne steder. På de siste 15 år er det blitt 3 nye plater, LP’er og CD’er denne gangen. LP’en fra 1987, «O jazz med din glede», bød på én side med rotekte tradjazz; på den andre siden viste bandet sin stilmessige glidning over i swing eller mainstream, der klarinettisten bytter til tenorsax og ensemblespillet blir annerledes.

Bjørn Pedersen, som gikk over fra banjo til bass allerede i 1953, spilte på 60-tallet også med de fleste norske jazzmusikere innenfor den moderne leiren, samt amerikanske stjerner som Bud Powell, Dexter Gordon og Ben Webster, og tilfører bandet en bred erfaring. Dagens trommeslager, Olav Gustafsson, yngstegutten på 53, har bakgrunn i pop og blues, og bidrar med et intenst driv. Klarinettisten og saksofonisten Harald Bergersen har en lang merittliste fra moderne norsk jazz, europeisk konsertmusikk og pedagogisk virke ved Musikkhøgskolen. Når vi så legger til at trombonisten Ola Reitan og pianisten Arild Berger har vært sentrale i de fleste og beste norske tradjazzband fra 50-tallet til i dag, og Eivind Holth Solberg hele tiden har hørt til blant våre fremste trompetere, i gjeld og takknemlighet til Louis Armstrong, har vi vel klart å berette om en kvalitetspekket 50-åring.

Jubiléet feires i Oslo konserthus 8. og 9. mars.

---
DEL

Legg igjen et svar