Veien mot en ny økonomisk verdensorden

Ved å portrettere to helt ulike finske familieforetak gir Entrepreneur et innblikk i nye måter å gjøre forretninger på – med og uten kjøtt. 

Willemien w. Sanders
Sanders er kritiker, bosatt i Rotterdam.

Entrepreneur

Virpi Suutari

Finland

På Göteborgs filmfestival presentere regissøren Virpi Suutari sin nye dokumentar Entreprenør, som tar for seg to små foretak i Finland. Jani og Satu reiser landet rundt med en markedsbod som selger tradisjonsrike kjøttprodukter. De besøker også en rekke tivolier. Maija og Reetta starter på sin side et selskap – Gold and Green – som produserer et havreprodukt som alternativ til kjøtt. Filmen følger begge forretningsteamene i en avgrenset tidsperiode.

Suutari kontrasterer Janu og Satus rurale familieforetak med Maija og Reettas urbane ditto. Og mens de deler en rekke karakteristika, er de også på mange måter forskjellige. 

Et reisende tivoli

Partnerne Jani og Satu sliter med å få endene til møtes; omsetningen deres ser ut til å avta. De funderer gjentatte ganger over hvorvidt kunder vil være interessert i kjøttet deres og hvorfor barna deres ikke synes å være interessert i tivolibransjen. Suutari følger dem mens de reiser rundt i landet – mer av nødvendighet enn av overbevisning: Jani mistet jobben sin, og det som startet som en hobby, blir brått familiens livsgrunnlag. Deler av året tilbringes på forskjellige tivolier, resten på rundreise med deres transportable kjøttmarkedsbod på jakt etter potensielle kunder. Med sine fire barn er de visuelt sett trygt integrert i den finske landsbygdas familieliv. Innendørs finner man en livlig røre bestående av en familie på seks; utendørs må de håndtere forholdene som de er, uavhengig av om det er regn, snø eller sol. 

Et kinesisk forretningseventyr

De nære vennene Maija og Reetta jobber under svært forskjellige omstendigheter. De har akkurat åpnet en fabrikk som skal produsere Reettas oppfinnelse «pulled oats» i stor skala. For øyeblikket opptar de bare et lite hjørne i en stor, tom hall. Idealismen driver dem frem; de ønsker å forandre verdens spisevaner med en vare som ikke skal likne på kjøtt. Dresset opp i hvite laboratoriefrakker og hvite hatter jobber de i vei på bærbare datamaskiner og telefoner under pausene fra fabrikkarbeidet. Produktet deres er en hjemlig suksess, og de sliter med å møte etterspørselen. De oppholder seg som regel innendørs – i sterile omgivelser dominert av gråtoner – og gjør business gjennom bruken av moderne teknologi fremfor personlig møtevirksomhet. Reetta reiser til Kina med kollegaen Zhong-Qing for å treffe en kinesisk investor – det første skrittet på veien til verdensherredømme. På en utendørsrestaurant med sitt kinesiske vertskap virker hun imidlertid fullstendig fortapt. 

Lokal og rural vs. global og urban

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.