Veien mot en ny økonomisk verdensorden

Ved å portrettere to helt ulike finske familieforetak gir Entrepreneur et innblikk i nye måter å gjøre forretninger på – med og uten kjøtt. 
Willemien w. Sanders
Sanders er kritiker, bosatt i Rotterdam.
Email: willemienwsanders@gmail.com
Publisert: 01.08.2018

Entrepreneur

Virpi Suutari

Finland

På Göteborgs filmfestival presentere regissøren Virpi Suutari sin nye dokumentar Entreprenør, som tar for seg to små foretak i Finland. Jani og Satu reiser landet rundt med en markedsbod som selger tradisjonsrike kjøttprodukter. De besøker også en rekke tivolier. Maija og Reetta starter på sin side et selskap – Gold and Green – som produserer et havreprodukt som alternativ til kjøtt. Filmen følger begge forretningsteamene i en avgrenset tidsperiode.

Suutari kontrasterer Janu og Satus rurale familieforetak med Maija og Reettas urbane ditto. Og mens de deler en rekke karakteristika, er de også på mange måter forskjellige. 

Et reisende tivoli

Partnerne Jani og Satu sliter med å få endene til møtes; omsetningen deres ser ut til å avta. De funderer gjentatte ganger over hvorvidt kunder vil være interessert i kjøttet deres og hvorfor barna deres ikke synes å være interessert i tivolibransjen. Suutari følger dem mens de reiser rundt i landet – mer av nødvendighet enn av overbevisning: Jani mistet jobben sin, og det som startet som en hobby, blir brått familiens livsgrunnlag. Deler av året tilbringes på forskjellige tivolier, resten på rundreise med deres transportable kjøttmarkedsbod på jakt etter potensielle kunder. Med sine fire barn er de visuelt sett trygt integrert i den finske landsbygdas familieliv. Innendørs finner man en livlig røre bestående av en familie på seks; utendørs må de håndtere forholdene som de er, uavhengig av om det er regn, snø eller sol. 

Et kinesisk forretningseventyr

De nære vennene Maija og Reetta jobber under svært forskjellige omstendigheter. De har akkurat åpnet en fabrikk som skal produsere Reettas oppfinnelse «pulled oats» i stor skala. For øyeblikket opptar de bare et lite hjørne i en stor, tom hall. Idealismen driver dem frem; de ønsker å forandre verdens spisevaner med en vare som ikke skal likne på kjøtt. Dresset opp i hvite laboratoriefrakker og hvite hatter jobber de i vei på bærbare datamaskiner og telefoner under pausene fra fabrikkarbeidet. Produktet deres er en hjemlig suksess, og de sliter med å møte etterspørselen. De oppholder seg som regel innendørs – i sterile omgivelser dominert av gråtoner – og gjør business gjennom bruken av moderne teknologi fremfor personlig møtevirksomhet. Reetta reiser til Kina med kollegaen Zhong-Qing for å treffe en kinesisk investor – det første skrittet på veien til verdensherredømme. På en utendørsrestaurant med sitt kinesiske vertskap virker hun imidlertid fullstendig fortapt. 

Lokal og rural vs. global og urban

Suutari bruker en observerende stil og gir svært lite bakgrunnsinformasjon. Foruten det deltakerne snakker om og viser frem, kommer den eneste faktainformasjonen vi får, i form av stedsnavn. Honkajoki (nordvest for Tampere) er stedet hvor Jani og Satu holder til, Järvenpää-Helsinki indikerer plasseringen til Gold and Greens fabrikk, og Changsha plasseringen til det kinesiske eventyret. Suutaris visualisering av de to teamene fyller ut det filmatiske bildet. Mens Jani og Satu representerer gamle dagers entreprenørkunst – lokal, rural, småskala og personlig – representerer Maija og Reetta det moderne entreprenørskapets – globalt (i det minste hva ambisjonsnivået angår), urbant, storskala og digitalt. Den gamle økonomien er dessuten representert med et naturlig produkt – den nye med et kunstig. 

En ny økonomisk verdensorden

Mens vi tidligere fikk maten vår fra naturen og våre umiddelbare nærområder, vil fremtidens mat bli fabrikkprodusert og gjort tilgjengelig globalt. Mens kjøtt tidligere var en viktig og harmløs del av vårt kosthold, er alternative kilder til protein i økende grad i ferd med å erstatte det. I filmen, og til tross for risikoen for at produktene deres vil bli kopiert, virker flyttingen til Kina som et åpenbart trekk; Zhong-Qing er et naturlig bindeledd mellom de to landene, og hvis den globale forandringen skal inntreffe, er Kina et avgjørende marked. 

I en tid hvor USA synes å slå retrett fra verdensscenen synes Kina mer enn villige til å bidra.

De kinesiske investorenes interesse i Gold and Green symboliserer imidlertid et viktig, mer overordnet skifte i den globale økonomien. I en tid hvor USA synes å slå retrett fra
verdensscenen, virker Kina mer enn villige til å bidra, for eksempel med store investeringer i Afrika. Både hva angår spisevaner og forretningspraksis skildrer Entrepreneur på mange måter overgangen fra en gammel til en ny økonomisk verdensorden. 

Menneskelivets flyt

Filmen har en heller stram form, selv om den med letthet beveger seg mellom de to lagene med entreprenører og deres daglige aktiviteter. Den åpner med at Jani øver seg på bryllupstalen til sin utkårede. Gradvis utspiller historiene deres seg, og Suutari forener de to gjennom sin temmelig repetitive musikkbruk. Mot slutten – etter et personlig tilbakeslag – gifter Jani og Satu seg. Maija blir på sin side mor til to tvillinger. Filmens nest siste scene viser Maija og Reetta sittende på en sofa mens de mater de nyfødte. To av livets store øyeblikk utgjør således rammen for resten av filmen. Foretak kommer og går, men menneskelivets flyt fortsetter ufortrødent.

Kommentarer