Vegvesenet både best og verst i klassen

Statens vegvesen har det største klimafotavtrykket i statlig sektor, ifølge ny rapport. Oppfølgingen av miljøkrav hos underleverandører er for dårlig, mener varsler.

Tori Aarseth
Aarseth er statsviter, og fast journalist i Ny Tid.

I desember ga Difi ut en rapport om klimafotavtrykket i statsforvaltningen. Med noen få sektorer unntatt, sto det statlige forbruket for nesten 100 milliarder kroner og 2,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Av dette kom Statens vegvesen ut med ansvaret for rundt 30 prosent. «Grunnen til at vegvesenet peker seg ut, er at de gjør store anskaffelser innenfor kategoriene som bidrar mye til karbonutslipp, som bygg- og anleggsvirksomhet. Det er derfor naturlig at de bidrar mest til CO2-utslippene,» sier Marit Holter-Sørensen, seksjonsleder i Difi.

For dårlig oppfølging. Ny Tid har vært i kontakt med en kilde som mener at oppfølgingen av underleverandørene på Vegvesenet kontrakter er for dårlig, og at dette går ut over miljøet. Kilden, som har jobbet i en bedrift med mange driftskontrakter for Statens vegvesen, forklarer at det ofte manglet dokumentasjon på oppfyllelsen av miljøkrav fra underleverandører, og at det ikke ble ført tilsyn med disse: «Det var en kultur i bedriften som tilsa at det var greit at underleverandører jukset med miljøkrav, fordi det aldri var noen kontroll med det,» forklarer kilden.

Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, forklarer at Statens vegvesen som regel stiller miljøkrav som betingelser i kontraktene. «Vi følger det opp ved å kreve rapportering og dokumentasjon fra entreprenørene, og ved å gjennomføre stikkprøvekontroller. I 2016 er det totalt gjennomført 106 216 kontroller på 141 driftskontrakter,» sier hun. Hvor mange av kontrollene som spesifikt gjennomgikk miljøkravene, er det ikke mulig å si noe om, ifølge Sandvin. Hun bekrefter imidlertid at pris er det viktigste – eller til og med det eneste – tildelingskriteriet på de fleste kontraktene, og at Vegvesenet har potensial til å ta flere grep for å ivareta miljøet enn i dag.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here