Feiring av menneskehetens mangfold


AGNÈS VARDA: Den nye franske bølgens filmpioner og feminist reflekterer over sin karriere og formidler en humanistisk livsfilosofi.

Gray er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: carmengray@gmail.com
Publisert: 2019-06-06
Varda by Agnès

Agnès Varda (Frankrike)

Spørsmålet «Hvor er alle de kvinnelige regissørene?» stilles stadig oftere i en industri som først nå er blitt bevisst sin egen kjønnsmessige slagside. Og dette markerer et skifte, etter flere tiår med ensporet oppmerksomhet på de kanoniserte mannlige regissørene. Sammen med krav om at det må gjøres mer for å utlikne forskjellene, gjennom støtte til filmproduksjoner ledet av kvinner, skrives filmhistorien på nytt: Kvinnelige filmskapere som ikke har fått sin fortjente plass i rampelyset, trekkes nå fram, slik at en ny generasjon kan få glede av deres kunst.

Vitalt utbrudd

Det er først nå at Agnès Varda har blitt gjenstand for allmenn beundring. Hun var vesentlig for utviklingen av «den nye franske bølgen» på slutten av 50-tallet – og en av de første kvinnelige filmfotografene som satte sitt preg på europeisk kunstfilm. I 2018 ble hun omsider tatt inn i Oscar-varmen, som historiens eldste nominerte, for roadmovie-dokumentaren Faces, Places (2017). Da hun ankom prisutdelingen iført silkepyjamas og med sin særegne punkete, tofargede hårsveis, haglet det med begeistrede godord på Twitter. En uavhengig utenforstående, et lyspunkt av lystig ugagn, en selverklært feminist og et ekte geni: Etter å ha vært utelatt fra det offisielle narrativet, blir Varda nå omfavnet som et vitalt utbrudd av en kreativ energi vi har savnet.


. Filmen gir en god oversikt over livsverket hennes og er en ideell inngangsport for nye fans: Den er dels en mesterklasse, hvor hun guider oss gjennom klipp fra en svært så innovativ karriere, og dels dypere betraktninger rundt hennes hjertevarme livsfilosofi – alt gjennomført med den fantasifulle sjarmen vi venter oss av en film om og av Agnès Varda. Og som et viljesterkt, skapende menneske i en verden styrt av menn, visste hun nok at det var best å lage filmen selv – om hun skulle ende opp med en film som er tro mot kjernen i henne.

Når vi ser Varda første gang, sitter hun i sin ikoniske regissørstol, med «AGNES V.» …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement kr 195/kvartal

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)