Vår globale Facebook-landsby

Søndag 24. oktober var det TV-aksjon, mandag 1. november starter Rødnesedagene. Hvis bistandsinnsamlingene preges av det forrige århundrets verdensbilde, kan sosiale medier som Facebook være løsningen for økt global solidaritet i det 21. århundre?

Torbjørn Tumyr Nilsen
Tumyr Nilsen skriver jevnlig om miljø for Ny Tid.

Bistandstull. Høsten er årstiden der det norske folk skal øse av av sin overflod. Slik har det vært siden 1970-tallet.

Først ut var tv-aksjonen søndag 25. oktober, da Flyktninghjelpen satt ny «personlig rekord» i innsamlede midler. Generalsekretær Elisabeth Rasmusson var «nesten i sjokk» over resultatet på over 200 millioner kroner i innsamlede midler. Barn i alle aldre samlet inn penger med bøsser fra to millioner husstander.

Dette ble gjort i nært samarbeid med NRK. Alt ble sydd sammen fra Marinlyst hvor artister og kjendiser støttet aksjonen. Spørsmålet er hvilken relasjon vi skaper til den fattige delen av verden denne søndagen i oktober, og om disse i lengden vil føre til den endringen som forespeiles?

Muligens ikke effektiviteten tatt i betrakting: Ifølge en gjennomgang gjort av bladet Kapital, og 26. oktober gjengitt av Bistandsaktuelt, kom kun 32 prosent av de innsamlede midlene til Flyktninghjelpen i 2009 fram til fattige mennesker. Hoveddelen av midlene gikk med til administrasjon, lønninger til norske ansatte og andre utgifter. Flyktninghjelpen havnet nederst på listen, men de færreste av de norske bistandsorganisasjonene når Innsamlingsregisterets krav om at 65 prosent av de innsamlede midlene skal gå til formålet.

Den norske giverglede sluttet imidlertid ikke søndag. 1. november starter «Rødnesedagen». Eller rettere «Rødnesedagene», siden innsamlingskampanjen skal vare en hel måned. Og mens NRKs TV-aksjon spiller på «vår moral», skal TV3-aksjonen spille på «vår humor». Med klovneneser:

«I hele november kan du ta på deg rød nese og gjøre morsomme, tullete og tøysete ting til inntekt for Redd Barna. På P4 kan du også høre kjendiser gjøre noe som fenger for penger. En dag i november topper Rødnesedagen seg med et heidundrande tv-show, da kan du se på og le av komikere og kjendiser på TV3.»

Ved hjelp av humor kan «alle være med å hjelpe unge mødre i Uganda og hjemløse barn i Bosnia», heter det aksjonens hjemmeside. 57 prosent av Redd Barnas innsamlede midler ble i fjor brukt til formålet, ifølge Bistandsaktuelt.

Dominerende bistandsrelasjon

Bistandsforskere har lenge vært kritiske til slike aksjoner. Både fordi de skaper et passivt bilde av «de andre», men også fordi de skaper en illusjon av at vi i den rike delen av verden kan være passive endringsaktører i andre menneskers liv. Folk vi ikke kjenner, kan hjelpes med en tekstmelding. Stipendiat ved NUPI, Øyvind Eggen, mener denne relasjonen som blir gjort synlig under slike aksjoner er helt unik.

– Det er kun fokus på andres problem og vår analyse og løsning av disse problemene. Dette er en sjelden og veldig ensidig relasjon som vi ellers bare opplever hos legen. Der legene analyserer og foreskriver løsningen på problemet har også bistandsaktørene både analysen og løsningen.

Eggen mener det spesielle med Norge og Norden er at bistandsrelasjonen er så altoverskyggende og dominerende i forhold til andre relasjoner.

– Det er ikke bistanden som sådan som er problemet. Det er utelatelsen av alternative relasjoner. Dette har konsekvenser. For eksempel at norske bedrifter lar være å investere i Afrika.

Eggen mener Afrika blir oversett av alle norske aktører utenom bistandsbransjen. Dette er synd, også for norsk næringsliv som går glipp av å investere i et kontinent med kraftig vekst.

– Bortsett fra 15 svært fattige land med store problemer, opplever resten av Afrika kraftig vekst. Dette spesielt med støtte fra kinesiske investeringer.

Nytt globalt ubehag

Mens bistand muligens kan beskrives som forrige århundrets løsning, kan da Facebook og andre sosiale medier være løsningen for dette århundret? Det høres kanskje rart ut, men la oss først prøve å tenke tanken helt ut. Ny Tids Gabrielle Solaké Sannah Graatrud forklarer selv i denne ukas utgave (se kommentar side 22-23) hvordan hun nylig hjemvendt fra Gambia opplever sine nye Facebook-vennskap.

Les mer i ukas utgave av Ny Tid, 29.10. Eller abonnér på Norges globale ukemagasin her.

---
DEL