Utroverdig DiCaprio

BEFORE THE FLOOD. Regi: Fisher Stevens.

Melodramatisk musikk, National Geographic-stil og en Hollywood-kjendis er ikke nok til å lage en god dokumentar om klimaendringer.

Bernard Dichek

BEFORE THE FLOOD. 

Fisher Stevens.

Den beste scenen i Før syndfloden er når den indiske miljøaktivisten Sunita Narain overrumpler Leonardo DiCaprio. DiCaprio er både filmens kommentator og produsent, og har nettopp vist rystende bilder av indere som skyfler kull ut fra et dagbrudd i en kullgruve, og beskrevet hvordan et stort antall indere er avhengige av kull som kilde til forurensende energi. «Men hvis det var så lett å gå over til solenergi – hvorfor har ikke USA gjort det?» spør Narain. Til det trekker DiCaprio på skuldrene og nikker ydmykt.

I motsetning til DiCaprio er Narain ekte vare. Hun er en grasrotaktivist som er pålitelig og troverdig fordi hun har en nyansert og balansert forståelse av dilemmaene knyttet til kampen mot klimaendringene. (Se forresten bloggen hennes: http://www.downtoearth.org.in/blogger/sunita-narain-3.) Hun er heller ikke redd for å konfrontere en intervjuer, selv om han tilfeldigvis er en verdenskjent Hollywood-skuespiller.

Før syndfloden brisker seg med Oscar-vinneren DiCaprio som stjernen i filmen, men for meg er DiCaprio mer en belastning enn en ressurs. Han er ikke troverdig som intervjuer/journalist/kommentator, og måten han utnytter kjendisstatusen på for å skaffe seg adgang til intervjuobjektene og trekke seere, viser en latmannsholdning til dokumentarfilmfaget. Hvor kjekk og pen DiCaprio enn måtte være – han kan ikke erstatte vanlige folk med virkelige livshistorier om hvordan de rammes av klimaendringene, eller inspirerende historier fortalt av nytenkende personer.

Lite utfordrende. Det filmen byr på, er en slags reise verden rundt der DiCaprios blikk observerer – gjerne fra et fly høyt oppe – en stor mengde industriaktiviteter som forårsaker klimaendringer, som igjen truer Jordens fremtid. DiCaprio viser oss regnskoger og habitater for orangutanger og tigre i Indsonesia som ødelegges til fordel for palmeoljeplantasjer som leverer råstoff til produksjon av ferdigmat; øyer i det sørlige Stillehavet og boligområder i Florida som står i fare for å bli vasket vekk; oljesandprosjekter i nordre Alberta som utgjør Canadas viktigste kilde til global oppvarming; isbreer som forsvinner på Grønland, og CO2-effekten av kjøttproduksjon.

I tillegg til disse bildene – alt filmet i samsvar med National Geographics strenge krav til kvalitet og akkompagnert av melodramatisk musikk à la Hollywood – får vi scener der DiCaprio omgås verdensledere og intervjuer eksperter som polarklimatologen Jason Box, matematikeren Gidon Eshel og National Geographics egen Enric Sala.

DiCaprio utfordrer ikke utsagnene til noen av intervjuobjektene. Han bare ser på dem og responderer med banale uttrykk som: «Virkelig? Det er interessant … Forbløffende.» Det fremstår som mildest talt ironisk og ganske avslørende at han tidlig i filmen nevner at han er en skuespiller «som tjener til livets opphold ved å late som».

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.