Ungdom med handlekraft

BÆREKRAFTSMÅL: Den nye serien Mission Impact viser engasjert ungdom som krever handling. Den slippes først på sosiale medier.
Mission Impact -Penelope
Penelope (14) er miljøagent og aktivist, og oppdager maritim forsøpling.
Lene Grimstad
Grimstad er journalist i NY TID, og styremedlem i Norges Fredslag.
Email: lene@nytid.no
Publisert: 21.03.2019

Mission Impact

Bår Tyrmi

Norge

Mission Impact er en ny ungdomsserie om FNs bærekraftsmål med lanseringsdato 2. april. Det er dokumentarfilmprodusentene Differ Media og Hacienda Film og Forum for utvikling og miljø (ForUM) som står bak serien. Vi får være med når Penelope (14) oppdager maritim forsøpling, Victoria (19) oppdager våpeneksport og Kim (27) oppdager skatteparadiser.

Penelope er miljøagent og aktivist. Hun møter høytstående politikere ansikt til ansikt og krever en nasjonal handlingsplan (Norge er nå det eneste landet i Norden som står uten.) Victoria reiser til Hellas, møter flyktninger fra Jemen og engasjerer seg med Youtube og blogg, og Jackass-inspirerte Kim gjør politiske stunts.

Et lite klipp fra serien ser du her:

Kan stanse klimaendringer

«Vi er den første generasjonen som har mulighet til å avskaffe ekstrem fattigdom, men vi er også den siste generasjonen som kan stanse klimaendringene før det er for sent. Det gir oss et enormt ansvar, men også en enorm mulighet til å skape en bedre verden», forteller avtroppende leder i ForUM Borghild Tønnessen-Krokan. Ny Tid møter henne sammen med regissør Bår Tyrmi og produsent Johanne Kristensen Sandvik to måneder før lansering.

Borghild Tønnessen-Krokan
Borghild Tønnessen-Krokan.

En transformativ agenda. «De 17 bærekraftsmålene omfatter alt fra ren energi, anstendig arbeid, ansvarlig forbruk og produksjon, til mindre ulikhet og beskyttelse av liv under vann. Målene kan derfor fremstå litt diffuse.
Men i motsetning til en del andre utviklingsmål har bærekraftsmålene en transformativ agenda der alle må endre seg innen 2030. På en måte gjør det alle land til utviklingsland, også Norge», forteller Tønnessen-Krokan.

ForUM (se rammesak) har jobbet med miljø og utvikling i 30 år. Nettverket har 50 medlemsorganisasjoner, som samlet sett har kompetanse på alle de 17 bærekraftsmålene. «Målet med Mission Impacter å gjøre bærekraftsmålene relevante for alle», forteller Tønnessen-Krokan.

«Klimautslippene øker, forbruket øker, det er fortsatt lite finansiell åpenhet og stor skattekapitalflukt. Krig og konflikt føres med våpen produsert i vestlige land. Dette er investeringer som ødelegger jorda vår», forteller Tønnessen-Krokan.

Engasjement

Samtidig finnes det et voldsomt engasjement for å skape en bærekraftig fremtid: «Det er viktig at vi klarer å ta tak i det engasjementet, slik at det ikke forsvinner eller blir til apati. Victoria bruker sin egen blogg, Kim gjør stunts og Penelope jobber politisk gjennom organisasjoner. Disse evnene er enormt verdifulle. Skal vi klare å nå målene trenger vi alle med på laget, og vi må inspirere til en bredde av verktøy for engasjement og politisk påvirkning», forteller Sandvik.

«Engasjementet finnes, og det er vår oppgave som filmskapere å formidle det videre», forteller Tyrmi. Både Differ Media og Hacienda Film har markert seg ved å fortelle historier om viktige problemer i vår tid.  I 2014 gjorde Hacienda Film suksess med realityserien Sweatshop. Den ble sett av over 800 000 nordmenn og vant Gullruten 2015 som første nettbaserte tv-serie noensinne. I 2017 stod Differ Media bak den prisberømte klimadokumentaren Thank You For The Rain, produsert av Julia Dahr.

«Vi har valgt å snakke om utfordringene, men samtidig fokusere på løsningene»

En serie om handlekraft

«Vi har valgt å snakke om utfordringene, men samtidig fokusere på løsningene», forteller Sandvik. «Å endre måten vi snakker om ting på, enten det er på film eller hjemme rundt middagsbordet, er noe av det viktigste vi gjør med Mission Impact», sier Sandvik. «Det har vært ganske befriende å lage en serie uten politisk slagside», legger Tyrmi til, «for en ting som er sikkert er at vi ikke når bærekraftsmålene hvis vi graver oss ned i partipolitikk og ideologi.»

Mission Impact blir den første serien i Norge som slippes med sosiale medier som hovedkanal: «For oss som filmskapere gir det veldig stor frihet», forteller Sandvik. «Nå får serien leve sitt eget liv. De store endringer kommer jo som regel nedenfra og opp, og i sosiale medier har hvert enkelt individ makt til å sette dagsorden.»

Forum for utvikling og miljø (ForUM) ble opprettet i 1993 av organisasjoner aktive i den internasjonale Felleskampanjen for jordas miljø og utvikling. Kampanjen skapte blest rundt FN-rapporten Vår felles fremtid, som på folkemunne ble kjent som Brundtland-kommisjonens rapport om bærekraftig utvikling.

Felleskampanjen omfavnet raskt de fleste miljø- og solidaritetsorganisasjoner i Norge, og jobbet aktivt frem mot FNs miljøtoppmøte i 1992 (Rio-konferansen). ForUM består i dag av rundt 50 norske organisasjoner , og har fremdeles et bredt internasjonalt nettverk. De lager rapporter, sender høringsinnspill til Stortinget og deltar på FN-konferanser.

Kilde: forum.no/om-forum/forums-historie

Se Mission Impact Facebook

Er du engasjert? Prøv et abonnement på Ny Tid:

Kommentarer