RocKabul Regissør Travis Beard

Undergrunnsrock i Kabul


AFGHANSK METAL: Historien om det første afghanske metalbandets framvekst – og det påfølgende fallet under vekten av et ultrakonservativt samfunn.

Gray er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: carmengray@gmail.com
Publisert: 2019-08-31
RocKabul

Travis Beard (Afghanistan, Australia, Tyrkia, Bosnia-Herzegovina)

RocKabul forteller historien om det første afghanske metalbandet, District Unknown. Opptakene er gjort av Travis Beard, en australsk fotojournalist som ble filmskaper, mens han bodde i Kabul. Han er i stor grad til stede på lerretet som en nøkkelspiller ved gruppens fødsel, når han åpner opp sitt eget hus for deres første øvinger og påtar seg rollen som manager etter hvert som de noterer seg for sine første famlende småjobber.

Bandet spiller hovedsakelig for utlendinger i barene, hagene og de kulturelle institusjonene til et eksilsamfunn som i stor grad eksisterer i en boble parallelt med det normale afghanske samfunnet. I et land hvor musikk under Taliban var forbudt som en aktivitet for vantro, mangler selv den enkleste form for teknisk knowhow hos de spirende headbangerne, så det er bare naturlig at de vender seg til Travis (og hans eget band, White City) for å suge til seg noen tips.

Vestlig påvirkning

Travis’ musikkompis Archie tar dem under sine vinger som mentor. Jobben hans på dagtid som politisk rådgiver reflekterer en sosial vev der folk fra Vesten som fulgte med på ryggen til den amerikanske militære invasjonen i 2001, slipper løs sine kulturelle preferanser på kveldstid. Det unektelig vennlige, men noe paternalistiske forholdet mellom Travis og hans protesjeer rommer kimen til en mer selvkritisk film, men de mer komplekse tvetydighetene ved kulturelt press blir likevel ikke gransket nærmere. Dette er et aspekt som blir mer problematisk når det nevnes at musikkfestivalen Travis står i spissen for (den første på mer enn 35 år i Kabul), er finansiert av den amerikanske regjeringen, trolig som anvendt mild, kulturell makt.

Travis virker mer enn glad for å ta æren for rollen som bestefar til den vesle undergrunnsscenen i Kabul (som mot slutten av filmen for en stor del har forsvunnet, …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)