Maggie Steber. The Secret Garden of Lily LaPalma

Under Brooklyn bro etter #Metoo


Syv kvinnelige fotografer i en tøff machobransje kommenterer #Metoo-debatten ved å oppmuntre til dialog.

Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 2018-10-01

Utstilling:
Anush Babajanyan, Jessica Dimmock, Linda Bournane Engelberth, Ilvy Njiokiktjien, Nicole Sobecki, Maggie Steber og Sara Terry:
Her Take: (Re)thinking Masculinity

Et år etter at ideen oppsto, presenterte fotobyrået VII nylig den mangefasetterte utstillingen Her Take: (Re)thinking Masculinity på den syvende Photoville-biennalen I New York. Photoville, som består av 65 tidligere shippingkontainere pusset opp og plassert under Brooklyn Bridge, dannet fra 13. til 23. september scenen for en massemønstring av fotografier, fordelt på i alt 90 utstillinger. (Re)thinking Masculinity er allerede invitert til å delta på 2020 Photoforum Pasquart i Biel, Sveits.

Det mannlige blikket

Hver fotograf hadde valgt sin personlige tilnærming til temaet. Sara Terry bruker nytolkning av Édouard Manets kjente maleri Frokost i den grønne for å snu på kjønnsrollene både når det gjelder hvem som styrer blikket og hvem som er avbildet: Manets avkledde kvinner er i Terrys verk byttet ut med menn. I katalogteksten utdyper fotografen at hennes tolkning er basert både på verkets plass i kunsthistorien, feministisk kritikk og den kulturelle konteksten. Gruppen av menn og kvinner på piknik i naturen er tilsynelatende midt i en samtale. Likefullt ser ingen av dem rett på hverandre. Der Manets nakne forgrunnskvinne ser rett mot tilskueren, titter Terrys mannlige motstykke blygt ned i bakken. Maktbalansen er endret. Terrys nakne mann virker enda mer avkledd enn Manets nakne kvinne, der han sitter med sine iøynefallende tatoveringer midt i et røft bylandskap. Skyheten i det bortvendte blikket hans forsterker inntrykket av utsatthet. 

Édouard Manet. Frokost i den grønne, og Sara Terry sin variant.

Der Manets nakne forgrunnskvinne ser rett mot tilskueren, titter Terrys mannlige motstykke blygt ned i bakken.

Et møtende blikk er i mange kulturer regnet for å være en seksuell invitt, derfor styrer kvinnens blikk ned, for å opprettholde hennes …

Abonnement kr 195/kvartal


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)