Troverdighet

Den russiske filmregissøren Andrej Nekrasov, i eksil i Norge, er i hardt vær.

Truls Lie
Ansvarlig redaktør i Ny Tid.

Den russiske filmregissøren Andrej Nekrasov, i eksil i Norge, er i hardt vær på grunn av dokumentaren The Magnitsky Act – Behind the Scenes. Hovedpersonen William Browder er amerikansk milliardær og tidligere en utvist «oligark» fra Russland. Han bruker nå advokater for å rive fra hverandre filmen som antyder at han lurer folk. Med mye penger forsøker han å stoppe visningene. Selv om ikke alle er overbevist om at regissøren har rett  anklagen, er Nekrasov en av vår tids dyktigste filmskapere – samtidig har han lenge vært en kritiker av det russiske regimet. Da dokumentaren hadde en førpremiere for et utvalgt publikum på Cinemateket i Oslo i sommer, ble Nekrasov svært følsom da han i debatten etterpå ble anklaget for å gå Putins ærend. Hans integritet går i å lete frem sannheter, den undersøkende journalistikken holdes høyt.
Også det norske uredde produksjonsselskapet Piraya gjør dette, der de tar for seg maktovergrep internasjonalt, som i filmer fra Nord-Korea, Indonesia, Afghanistan, India og Georgia. De er nå også involvert i en film om mordet på Dag Hammarskjöld.

Helsingforskomiteen har riktignok stilt seg på Browders side. Men i en så kompleks skattesak om 23 selskaper og 230 millioner dollar på avveie? Og ble Browders advokat Magnitsky egentlig drept, eller døde han i russisk fengsel med manglende helsehjelp? Skjuler rike Browder noe, eller gjør de russiske myndighetene det? Lite er bevist. Dokumentarfilmens styrke er likevel å avdekke. I offentligheten har filmen nærmest blitt en pågående «rettssak» mellom Nekrasov, Browder, media og det russiske regimet. Ny Tid har også blitt advart om at vi kan få en advokat på nakken om vi sier noe galt.

Men som Nekrasov selv sa i Oslo, dette er jo bare en film. Likevel, enkelte dokumentarer er den nye undersøkende journalistikken.

---
DEL