Traumene etter Holocaust tar aldri slutt

Personlige erfaringer forvandles til en tanke-vekkende film om traumer og stereotypier.

Hans Henrik Fafner
Fafner er fast kritiker i Ny Tid. Bosatt i Tel Aviv.
Email: fafner4@yahoo.dk
Publisert: 02.01.2019
The German

Noga Nezer (Israel/Tyskland)

En ung kvinne arver bestemorens gamle gård. Navnet hennes er Noga. Stedet er forfallent, hagen er overgrodd, og huset trenger sårt til oppussing. Starten på filmen er lystig: Noga inviterer vennene sine over, og godt i gang med festen, gjennomsøker de skapene. Og som så ofte er tilfellet med holocaustoverlevere, blir det fort åpenbart at bestemoren også var en hamstrer.

Dette er den tilsynelatende uskyldige starten på The German av den israelske filmskaperen Noga Nezer, vist under Docaviv-festivalen i Tel Aviv i høst. Men så setter virkeligheten inn morgenen etter feiringen, etter at gjestene har dratt sin vei. Våningshuset blir en dyster tidskapsel fra forgangne tider.

Tyskeren

En ung mann kommer forbi og tilbyr sin hjelp. Navnet er Gunnar, og han viser seg å være tysk. Gunnar er høflig, nesten sky, og ønsker bare å bistå Noga – uten betaling. Hun takker ja, og Gunnar setter i gang med å fjerne ugress i hagen.

Få dager senere spør han om han kan flytte inn, og etter hvert som han ordner i huset, tar han også mer og mer kontroll. En kjærlighetsaffære utvikler seg mellom de to, men forholdet kjølner når Noga begynner å mistenke at Gunnar går og pønsker på noe.

Filmen handler om de svært reelle traumene mange israelere fremdeles bærer på etter
Holocaust.


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer. (Du har allerede lest 3 gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer