Traumene etter Holocaust tar aldri slutt


Personlige erfaringer forvandles til en tankevekkende film om traumer og stereotypier.

Fafner er fast kritiker i Ny Tid. Bosatt i Tel Aviv.
Email: fafner4@yahoo.dk
Publisert: 2019-01-02
The German
Regisør: xxx
(Israel/Tyskland)

En ung kvinne arver bestemorens gamle gård. Navnet hennes er Noga. Stedet er forfallent, hagen er overgrodd, og huset trenger sårt til oppussing. Starten på filmen er lystig: Noga inviterer vennene sine over, og godt i gang med festen, gjennomsøker de skapene. Og som så ofte er tilfellet med holocaustoverlevere, blir det fort åpenbart at bestemoren også var en hamstrer.

Dette er den tilsynelatende uskyldige starten på The German av den israelske filmskaperen Noga Nezer, vist under Docaviv-festivalen i Tel Aviv i høst. Men så setter virkeligheten inn morgenen etter feiringen, etter at gjestene har dratt sin vei. Våningshuset blir en dyster tidskapsel fra forgangne tider.

Tyskeren

En ung mann kommer forbi og tilbyr sin hjelp. Navnet er Gunnar, og han viser seg å være tysk. Gunnar er høflig, nesten sky, og ønsker bare å bistå Noga – uten betaling. Hun takker ja, og Gunnar setter i gang med å fjerne ugress i hagen.

Få dager senere spør han om han kan flytte inn, og etter hvert som han ordner i huset, tar han også mer og mer kontroll. En kjærlighetsaffære utvikler seg mellom de to, men forholdet kjølner når Noga begynner å mistenke at Gunnar går og pønsker på noe.

Filmen handler om de svært reelle traumene mange israelere fremdeles bærer på etter
Holocaust.

Nogas bestemor, som nå er på aldershjem, advarer henne, men Noga hører ikke etter. Først når Gunnar tvinger henne til å klippe ham slik at han ser ut som en soldat i en nazistisk storm- tropp, går det opp for henne at noe rart er i ferd med å skje. «Jeg liker å ha håret slik,» sier Gunnar mens han beundrer seg selv i speilet.

Abonnement kr 195/kvartal

Vedvarende traume

Noga Nezer har gjort sin personlige erfaring om til en tankevekkende film om frykt og stereotypier. Den handler om de svært reelle traumene mange israelere fremdeles bærer på etter Holocaust, og stiller spørsmål ved måten disse følelsene håndteres på så mange år i etterkant.

Man undres på hva det egentlig er som setter i gang den nedadgående spiralen i forholdet mellom Noga og Gunnar. En scene der de deler badekaret for litt romantisk avslapning, blir plutselig ubekvem når en av dem nevner ordet «såpe». Og likeledes blir det kaos når gassovnen på kjøkkenet …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?