Tilbakevendende gjenferd på Black Box

«Hvor mye fascisme kan vi tolerere i et demokrati?» spør en av skuespillerne aktuell med teaterstykket Ways of Seeing på Black Box i november.

Marius Kolbenstvedt
Teaterregissør og skribent. Bosatt på Nesodden.
Email: mkolbenstvedt@hotmail.com
Publisert: 01.11.2018

Jeg har fått i oppgave å rapportere fra prøveprosessen til et fritt valgt dokumentarteater. Pia Maria Roll og Marius von der Fehr er i gang med noe nytt, så det er ikke vanskelig å velge. Jeg har jobbet med begge tidligere. Duoen sto bak det internasjonalt vellykkede intervensjonskunstverket National Apology i 2015, så jeg har høye forventninger.

Nå er de i samarbeid med Sara Baban og Hanan Benammar i gang med Ways of Seeing. Teaterstykket ser på koblingene mellom makt, rasisme og høyreekstremisme i Norge, og er å se på Black Box Teater fra 21. til 30. November.

Prøvene foregår på Trafo på Tøyen. I salen ved siden av ljomer musikken fra Blåfjell, som rasisme-analyse for barn: «Hvis alle kan se ting fra to sider….» Men her er ikke to perspektiv nok. Med fire sterke kunstnere samlet i en forsøksvis flat struktur går det mot et flerstemt uttrykk. Hanan og Marius kommer fra billedkunsten og jeg antar at tittelen også er en hilsen til avdøde John Berger og hans legendariske BBC-serie – Ways of Seeing – som kritiserer den enøyde virkelighetsoppfatningen i det vestlige perspektivet.

Personlige fortellinger som narrativ ramme

Jeg kommer inn som observatør akkurat mens prosessen står framfor noen avgjørende veivalg. Researchmaterialet er omfattende og noe må velges bort for at resten skal bli lesbart. De snakker om prosjektet som en reversert pilegrimsreise. Reisen er en metafor til teoretisk erkjennelsesreise, men henviser også til fysiske reiser – som Saras og Hanans reise til Norge fra deres hjemland.

Når de antyder i programmet at verket skal kobles til tidenes største NATO-øvelse på norsk jord settes fantasien i sving.

Det er vrient å formulere seg om det brede tematiske spennet fra rasisme via islamofobi, overvåking, terrorfrykt, sivilisasjonskrig til NATO og kapitalismekritikk, så jeg spør om de kan fortelle kortfattet om primærimpulsen, der arbeidet startet?

Pia: «Det var en stor mørk skygge som hang over den øvrige samfunnsutviklingen: Rasisme. Og utviklingen har gått så fort, det er som en helt ny æra. Så stilte vi oss spørsmålet: Er det mulig å få makt i denne nye æraen. uten å være rasist? Denne tematikken har vi drevet en omfattende research på i over et år nå, i lys av to historiske hendelser som har hatt stor betydning for Hanan og Sara: Revolusjonen i Algerie og Revolusjonen i Rojava i Syria.»


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer