Til siste dråpe


Aldring er et tema i tiden, ikke minst som følge av genteknologiens uante muligheter. Den utrettelige fredsforsker Johan Galtung (87) deler gode råd for en rik alderdom med Ny Tids lesere.

Galtung er fredsforsker med 60-års erfaring innen konfliktløsning.
Email: 110125.1244@compuserve.com
Publisert: 2017-09-14

Jeg nærmer meg 87, og med hånden på hjertet: Etter et langt og rikt liv befinner jeg meg ved høydepunktet – aldringen. Jeg går langsommere, hører dårligere, er svakere; jeg kan mine årstall og «flere byer i Belgia», men har vanskelig med å huske hva jeg spiste til lunsj.

Bagateller!

Bare tenk på dette: Betalt ferie året rundt, jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil – trekke på velferdsstatens goder som jeg har betalt for, bade i kultur av alle slag, nyte naturen, suge inn frisk morgenluft …

Men jeg har jobbet litt for å få det slik. Forbered alderdommen i ungdommen og voksendommen, så den ikke blir dommen over deg selv.

Her er syv leveregler for eldre mennesker som meg selv:

Abonnement kr 195/kvartal

1. Hold kropp, sinn og ånd så aktive som mulig – mosjoner dem alle tre. Jeg anbefaler lavkarbokost, gorgonzola på Mors Flatbrød, antioksidanter av typen Medox, basert på blåbærskinn. Blåbær! Masse.

2. Vær åpen for de positive sider ved aldringen – søk dem, dyrk dem. Bertrand Russell sa i artikkelen «On Being 90»: Ulempene er opplagte. Blant fordelene: Du har et fantastisk overblikk, et langsyn som kan berike deg og andre, din kunnskap og erfaring kan modnes til visdom.

Men er det noen som gidder høre på sjuende far i huset? Det kommer litt an på hva man har å si. Kanskje er det en klok skole i nærheten?

3. For all del, ikke fall! Er du så gammel, er du vel forbi kreft og hjerte-/hjerneslagalderen. Men fallet feller. Se hvor du går, hold øye med ledninger til lamper og støvsuger, vokt deg for badekarets farer. Ha mange og gode håndtak. Blir noe vrient, finnes det en norsk regel: Det er ingen skam å snu. Husk: De er flinke til å fikse brukne bein. Faren er sykesengen.

4. Forenkl dine omgivelser til det du kan mestre. Bydelen/landsbyen, gater/veier du er fortrolig med, nabolaget, hjemmet/huset, rommet. Berik det med bøker, cd-er, dvd-er, film. Jeg har gitt avkall på å fly småfly, stå på vannski, slalåm, langrenn, kjøre motorsykkel, sykle (for bratt). Nå gjenstår å bile og å gå, godt støttet til en rullator. Jeg nyter det, vel vitende at jeg snart kommer til å mestre enda mindre.

Forbered alderdommen i ungdommen og voksendommen, så den ikke blir dommen over deg selv.

5. Samvær. Din livsledsager(ske), familie. Har disse falt fra – søk sammen meddine venner, kolleger, naboer. Andre aldrende. Kirker er flinke til å lage miljøer for eldre i sine praktfulle, ofte …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?