Isabelle Huppert

Tidens forgjengelighet 


Mia Hansen-Løves nye kinofilm Dagen i morgen dreier rundt hvordan politisk engasjement forandrer seg over tid, og føyer seg inn i rekken av hennes filmer om familiedynamikk og relasjoner. Vi gir her et overblikk over filmene hennes.

Chams er litteraturviter med spesialisering innen italiensk litteratur og filmhistorie.
Email: camilla.a.chams@gmail.com
Publisert: 2016-11-17

 

Mia Hansen-Løve har de siste årene markert seg som en av fransk films fineste regissører. Med den kinoaktuelle Dagen i morgen gjenopptar hun noen av temaene fra sine tidligere filmer All Is Forgiven, Father of my Children og Goodbye First Love, samtidig som hun viser vei videre. Disse filmene har til forskjell fra hennes to siste aldri blitt vist på norsk kino før. Når landets største cinemateker nå vier den franske regissøren et retrospektivt program, er det derfor vel verdt et besøk.

Mia Hansen-Løve
Mia Hansen-Løve

Da Mia Hansen-Løve (f. 1981) debuterte med All Is Forgiven i 2007, hadde hun allerede etablert seg som skribent for det franske filmmagasinet Cahiers du Cinéma og spilt i regissøren Olivier Assayas filmer Late August, Early September (1998) og Sentimental Destinies (2000). Assaya og Hansen-Løve er i dag gift, har barn og er hverandres viktigste kunstneriske medspillere.

I All Is Forgiven møter vi først Pamela som ung jente. Faren Victor, en fransk forfatter med et gryende rusproblem, og den østerrikske moren Anette snakker så vidt samme språk, og enda mindre med hverandre. Forholdet går i rykk og napp i takt med Victors rusproblemer, før Anette forlater ham og tar med seg datteren utenlands. Først år senere, når Pamela er i tenårene, møter hun faren på nytt i Paris. Møtet blir toneangivende for dem begge, og Hansen-Løve skildrer med sår innlevelse hvordan relasjonen mellom barn og foreldre utvikler seg over tid. Men filmen er ikke bare en sterk beretning om forholdet mellom far og datter – det er også et intelligent drama om tilgivelse. Filmen viser slik vei videre til Hansen-Løves neste film.

Jean-Jacques Rousseaus bok Julie, eller Den nye Héloïse blir et sentralt referanseverk i filmen.

 

Abonnement halvår kr 450
Father of My Children
Father of My Children

Foranderligheten. For også i Father of My Children fra 2009 er farsrollen sentral, men her er det til …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)