«The Trumpocene»


Etter at Donald Trump vant presidentvalget, samlet staben på Petzel Gallery i New York noen av samtidens mest anerkjente kunstnere til motkamp.

Marstrander er frilansskribent.
Email: hcmarstander@gmail.com
Publisert: 2017-09-14
We Need to Talk ... Artists and the public respond to the present conditions in America
Forfatter: Petzel galleri
Forlag: Hatje Cantz, USA/Tyskland

9. november 2016: Allerede dagen etter det amerikanske valget er det opprørsstemning på morgenmøtet i Petzel Gallery i Chelsea i New York. «Hvordan skjedde dette? Vi må gjøre noe! Men hva?» Kun 24 timer etter Donald Trumps overraskende opphøyelse fra realitystjerne til påtroppende president, har ringvirkningene spredt seg over hele USA. På sosiale medier meldes det om lynsje-
stemning fra Trump-supportere mot immigranter fra øst til vest. Muslimske jenter legger hijaben hjemme i frykt for å bli utsatt for verbale og fysiske angrep på vei til skolen, afroamerikanere får «n-ordet» kastet etter seg, og latin-
amerikanere blir bedt om å dra tilbake dit de kom fra. Opptaket av Trumps kvinnefiendtlige uttalelse «Grab them by the pussy» er for lengst lekket til pressen, og den påtroppende førstedamen går ikke hånd-i-hånd, men to skritt bak den kommende presidenten.

Kunstnerisk mønstring. Mens Trump tvitrer om sin egen storhet og landets glitrende fremtid, samler Petzels stab seg til motkamp væpnet med noen av samtidens mest anerkjente kunstnere. Over 40 kunstnere blir bedt om å visualisere sine forventninger til den nye tidsalderen, «The Trumpocene», og får to knappe måneder til å ferdigstille sine respektive verk.

I Petzel Gallery visualiserte over førti kunstnere sine forventninger til den nye tidsalderen – «The Trumpocene».

6. januar åpner utstillingen et steinkast fra The Meatpacking District. I tillegg til en rekke «artist’s talks», som givetvis ikke lar seg gjengi i sin helhet, vises blant annet kjøttfulle, sprikende kjød, bilvinduer med kulehull, flere dekonstruerte unionsflagg, satiriske bilder og en mengde lysskilt og grafikk med slagord som ironiserer over det hedonistiske forbrukersamfunnet som forventes å gjøre et comeback under det nye presidentskapet.

En mengde store navn har bidratt til utstillingen og publikasjonen: Jenny Holzer som er kjent for sine monumentale LED-skilt i urbane settinger, blant annet den iøynefallende Protect Me From What I Want (1982) som lenge hang som en kollektiv, dårlig samvittighet over Times Square i New York; innflytelsesrike Charles Gaines, en av de første afroamerikanerne som fordypet seg i konseptuell kunst; Yael Bartana, en av Israels ledende foto-, film- og installasjonskunstnere; Mark Dion, som organiserer sine installasjoner i samlinger på gulv eller i kabinetter, på samme måte som norske …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?

Abonnement kr 195 kvartal