Teater som nødvendighetsvare

For å trosse de politiske og sosiale forholdene de lever under uten å henfalle til vulgariteter og falskspill, har teateret blitt uunnværlig i Gaza.

Alle foto: Ahmad Alkabariti
Ahmad al-Kabariti

I en trang gate i flyktningleiren Nuseirat på den sentrale delen av Gaza-stripen høres en type ståhei man sjelden opplever i et mannsdominert nabolag uten særlig toleranse for kvinnelige utbrudd utendørs. Støyen kommer fra en teaterscene. På en 25 kvadratmeter stor platting av sammenstilte paller dekket med beige lerret, prøver en gruppe kvinneskuespillere å overtale Yousef til å droppe ønsket om å emigrere til Belgia for å unnslippe forholdene på Gaza-stripen.

Kvinner har sjelden vist seg på en scene i dette området grunnet de sosiale restriksjonene de er utsatt for, som forbyr dem å opptre sammen med menn i kunstnerisk sammenheng. Tradisjonelt er det derfor menn i kvinneklær som har fylt kvinneroller i fjernsyn og teater. I juli 2016 bestemte Wissam al-Dirawi, Manal Barakat og Ols Salim seg imidlertid for å gjøre opprør mot stereotypiene i lokalsamfunnet: De startet Bothour for kultur og kunst, og produserte nylig et teaterstykke med tittelen Hashtag.

Saken er åpen for Ny Tids abonnenter. Logg inn i toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Kommentarer
DEL