Synlighetens valuta

Til avgangsutstillingen ved Royal College of Art i London i 1997 leide nordirske Hannah Starkey inn kvinnelige skuespillere for å skape fotografiske rekonstruksjoner av observert virkelighet. Med sine sju monumentale verk tok hun den britiske kunstscenen med storm.

Starkey fikk raskt egen agent og ble innkjøpt av både Tate Modern og Saatchi Gallery. Men å insistere på fullstendig fokus på kvinneblikk var ikke en opplagt suksessformel for kunstnerkarrieren. Like fullt har Starkey i over tjue år kun fotografert kvinner. Denne retrospektive fotoboken vitner om hennes gradvise bevisstgjøringsprosess.

Karikering

Den feminine visuelle representasjonen har lenge vært svært begrenset. Fotokunstnere som amerikanske Cindy Sherman og norske Vibeke Tandberg leker med en sjablongmessig framstilling av kvinnen, særlig med referanser til filmens arketypiske . . .



Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)
Abonnement kr 195 kvartal