Synlighetens valuta

FOTOGRAFI: Hannah Starkeys retrospektive fotobok viser en modningsreise i kvinneblikk.

Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Hannah Starkey
Forfatter: Photography 1997-2017
Forlag: Mack

FOTOGRAFI: Hannah Starkeys retrospektive fotobok viser en modningsreise i kvinneblikk.

Til avgangsutstillingen ved Royal College of Art i London i 1997 leide nordirske Hannah Starkey inn kvinnelige skuespillere for å skape fotografiske rekonstruksjoner av observert virkelighet. Med sine sju monumentale verk tok hun den britiske kunstscenen med storm.

Starkey fikk raskt egen agent og ble innkjøpt av både Tate Modern og Saatchi Gallery. Men å insistere på fullstendig fokus på kvinneblikk var ikke en opplagt suksessformel for kunstnerkarrieren. Like fullt har Starkey i over tjue år kun fotografert kvinner. Denne retrospektive fotoboken vitner om hennes gradvise bevisstgjøringsprosess.

Karikering

Den feminine visuelle representasjonen har lenge vært svært begrenset. Fotokunstnere som amerikanske Cindy Sherman og norske Vibeke Tandberg leker med en sjablongmessig framstilling av kvinnen, særlig med referanser til filmens arketypiske framstilling.
. . .


Kjære leser. Du har i dag lest noen frie artikler. Kom evt. tilbake om en ukes tid for å lese mer. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene). Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

Abonnement kr 195 kvartal