Synlighetens ridder


Månedens strømming for abo: Historien om varsleren Hervé Falcani setter fingeren på to sentrale, men kolliderende verdier i opplysningssamfunnet.

Forfatter og manusforfatter for film- og tv.
Email: hildesusan@gmail.com
Publisert: 2016-08-18

«Er jeg en tyv? Ja, jeg brøt loven – men det var en lov som skadet alle. (…) Hvis du jobber for systemet, forstår du systemet. Og det var det som ble uutholdelig.» (Hervé Falciani)

Falciani’s Tax Bomb: The Man Behind the Swiss Leaks
Regi: Ben Lewis
Tyskland/Spania, 2015

For ti år siden grunnla Julian Assange nettsiden WikiLeaks, et åpent digitalt bibliotek med sensitiv informasjon relatert til militære operasjoner og andre kontroversielle avsløringer. Begrepet varsling er ikke nytt, men de siste ti årene har den omfattende medieoppmerksomheten som har blitt tilgodesett fenomenet, bidratt til større gjennomslagskraft for varslerens agenda. Varslere som Assange, Chelsey Manning og Edward Snowden oppnår status som helter og kjendiser til prisen av lange eksilopphold og tap av tidligere livsgrunnlag.

tax bombVarslerrollen utgjør et friskt alternativ til mer tradisjonelle helteskikkelser, og blir stadig oftere portrettert i fiksjons- og dokumentarfilmer. Som eksempler kan nevnes Bill Condons thriller The Fifth Estate (2013) om Julian Assange, Laura Poitras’ dokumentar Citizenfour (2014) om Edward Snowden, og Oliver Stones aktuelle fiksjonsfilm Snowden (2016).

Fengende og upersonlig. Historien om it-ingeniøren Hervé Falciani illustrerer hvordan en usynlig funksjonær bidrar til å pulverisere en institusjon som har vært sentral for verdens finanselite med røtter tilbake til den franske revolusjonen: Das Bankgeheimnis, eller bankdiskresjon.

Abonnement kr 195/kvartal

Regissør Ben Lewis er mest kjent for dokumentarene Hammer & Tickle (2006), Google and the World Brain (2013) og Poor Us: An American History of Poverty (2012). Her i Falciani’s Tax Bomb nøster Lewis opp Falcianis varslereventyr i en stringent, fengende og presis dokumentar med kunnskapsrike intervjuobjekter samt grafiske og musikalske elementer som vekker assosiasjoner til finansthrillere à la James Bond eller Jason Bourne. Men noe dypt personlig portrett av hovedpersonen er filmen ikke, og regissøren gjør ikke annet enn overfladiske forsøk på å forstå Falcianis motivasjon og forhold til arbeidsgiveren HSBC.

Hvitvasking. Ifølge …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)