DANSK IS-FANGE: Spillefilmen om danske Daniel Rye som ble tatt til fange av IS i Syria viser at skandinavisk film ikke er nødt til å være tannløs underholdning for å treffe bredt.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 6. juni 2020
13 måneder
Regissør: Niels Arden Oplev og Anders W. Berthelsen
(Danmark, Norge, Sverige)

Fra Lars von Trier og hans allierte lanserte Dogme-manifestet tilbake på nittitallet, har danske filmskapere vist en vilje til nyskaping og gjerne også galskap som man saktens kan savne i vår hjemlige filmproduksjon. Men dansk film er i vel så stor grad kjennetegnet av en evne til å fortelle bunnsolide menneskelige dramaer, hvor dramaturgisk presisjon kombineres med troverdige miljø- og personskildringer.

Flere av disse filmene har dessuten omhandlet politiske og andre aktuelle temaer fra dansk samfunnsliv, snarere enn å kun konsentrere seg om mellommenneskelige relasjoner. Et knippe eksempler fra siste tiår – alle vist på …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal