DANSK IS-FANGE: Spillefilmen om danske Daniel Rye som ble tatt til fange av IS i Syria viser at skandinavisk film ikke er nødt til å være tannløs underholdning for å treffe bredt.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Fra Lars von Trier og hans allierte lanserte Dogme-manifestet tilbake på nittitallet, har danske filmskapere vist en vilje til nyskaping og gjerne også galskap som man saktens kan savne i vår hjemlige filmproduksjon. Men dansk film er i vel så stor grad kjennetegnet av en evne til å fortelle bunnsolide menneskelige dramaer, hvor dramaturgisk presisjon kombineres med troverdige miljø- og personskildringer.

Flere av disse filmene har dessuten omhandlet politiske og andre aktuelle temaer fra dansk samfunnsliv, snarere enn å kun konsentrere seg om mellommenneskelige relasjoner. Et knippe eksempler fra siste tiår – alle vist på norske kinoer – er Susanne Biers I en bedre verden (2010), Thomas Vinterbergs Jakten (2012), Tobias Lindholms
Kapringen (2012) og Krigen (2015), Isabella Eklöfs Holiday (2018), May el-Toukhys Dronningen (2019) og Ulaa Salims Sønner av Danmark (2019).

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr. Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

Abonnement kr 195 kvartal