Sterke vitnemål og søte toner

Årets dokumentarfilmfestival i Sheffield bød på opprivende vitnemål om tortur og henrettelser, fengende musikkdokumentarer og et forstyrrende innblikk i Thomas Quicks bekjennelser.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

I juni samles den internasjonale dokumentarfilmbransjen i den tidligere stålindustribyen Sheffield midt i England for den årlige Sheffield Doc/Fest. På festivalen, som regnes blant de viktigste i sin nisje, møtes bransje og publikum for å selge ferdige filmer, presentere kommende prosjekter, delta på seminarer, høre på forelesninger – og naturligvis se masse film.

Todelt åpning. Årets åpningsfilm var The Look of Silence, Joshua Oppenheimers oppfølger til den prisbelønte The Act of Killing. Selv omtaler han filmen som en «companion piece» til den foregående, og sa under åpningen at de to burde anses som ett verk – som dog ikke forutsetter at man ser The Act of Killing først. Der den sistnevnte fokuserte på utøverne av massedrapene som fant sted i Indonesia på 60-tallet, retter The Look of Silence søkelyset mot ofrene og deres pårørende. Først og fremst følger den indonesieren Adi, som etter å ha sett drapsmennene beskrive hva de gjorde med hans avdøde bror i The Act of Killing, bestemmer seg for å oppsøke og konfrontere disse mennene. Den svært opprivende filmen har allerede rukket å vinne flere priser, inkludert juryens Grand Prix på filmfestivalen i Venezia, der den hadde verdenspremiere i høst.

Saken er åpen for Ny Tids abonnenter. Logg inn i toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Kommentarer
DEL