Fra splintret barndom til politisk performance


En inderlig ømhet stiger frem, men også et sinne på vegne av barnet Kate.

Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 2018-02-01
Demonologi. Kate Pendrys liv og kunst
Forfatter: Marie Laland Ekeli
Forlag: Transit forlag, Norge

Kate Pendry kom til Norge i 1995 og ble hurtig en markant stemme via provoserende performance og bitende samtidsdramatikk. Før hennes oppfriskende inntog, var friteaterarenaen mest for de spesielt interesserte. Pendrys kontroversielle temavalg og politiske grep fikk det til å koke på medias førstesider. Tilbakeholdne nordmenn ble rasende med hatytringer, samfunnsdebatt og stor publikumsrespons. Pendrys kunstytringer traff med stor kraft.

Britiske Pendry begår en av sine mange karakterer, Dead Diana. Hennes performance refser populærkulturens hyllest og ikonifisering av folkets prinsesse Di. Maltrakterende portrettering, men like fullt en dyp varme for kvinnen fanget i medias klør. Lite visste Kate om at dette er et forvarsel om hennes egen sjebne og sammenbrudd.

Tabloid aggresjon. Journalist og tegneserieskaper Marie Leland Ekeli, kjent for boken Bra Damer (2010), begir seg inn på noe så dristig som å fange Kate Pendrys liv og virke med sin penn. Til hjelp får hun mer enn 1500 presseartikler fra Pendrys personlige arkiv, private fotografier, samlede dramatiske tekster og sykejournaler. Ekeli tegner godt. Hun veksler lekent mellom tegneseriefortelling, Rolling Stones-intervju med mer.

Men hun balanserer også på den hårfine eggen som oppstår i det Pendry blir alvorlig syk. Hvilke hensyn bør tas, til kunsten og mennesket? Her klarer biografien å skape en beretning om noe mer. Denne lekre boken i coffetableformat glinser forførende. Det som lokker er innenfor permene. En raus samtale som pågår over flere år danner Demonologis fundament. Ikke minst danner denne herlig komplekse og innsiktsfulle biografien en nødvendig motvekt til den tabloide aggresjonen som var nær ved å knuse kunstneren fullstendig.

Det pendryske blikk. Pendrys ståsted preges av noe som virker eksotisk blant nåtidens norske kulturytringer. I de sceniske og dramatiske ytringerne finnes en distinkt klassebevissthet, en selvsparkende kjønnsbevissthet og et umettelig krav om at kunsten muliggjør en politisk forløsende opplevelse. Pendry begrenser seg ikke. Ikke i bruken av materiale fra eget liv, ei heller om hun treffer for hardt. Hun tester kontinuerlig ut grensene for hva samtidsdramatikk eller performance kan handle om – og av og til går det galt. Hun …

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?