Soulkongen som ikke lar seg knekke

«Hiphop-generasjonens egen Al Green», skrev jeg om Robert Sylvester Kelly i en anmeldelse av den fabelaktige samleplata «The R. in R&B – Greatest Hits Collection: Volume 1» (Zomba/Jive/BMG). Gjennom hele karrieren er R. Kelly fra Chicago blitt revet mellom dansegulvets fristelser lørdag natt og gospelens frelse i kirken søndagen etter – slik som Al Green […]

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

«Hiphop-generasjonens egen Al Green», skrev jeg om Robert Sylvester Kelly i en anmeldelse av den fabelaktige samleplata «The R. in R&B – Greatest Hits Collection: Volume 1» (Zomba/Jive/BMG). Gjennom hele karrieren er R. Kelly fra Chicago blitt revet mellom dansegulvets fristelser lørdag natt og gospelens frelse i kirken søndagen etter – slik som Al Green på 70-tallet. Green valgte kirken og presteyrket, men Kelly har en annen løsning: Han spalter sin egen artistpersonlighet.

Høstens album er en dobbel-CD døpt «Happy People/U Saved Me», der Kelly får utløp for sine to personligheter. «Happy People» er spekket med seige og sexy låter for dansegulvet, mens «U Saved Me» er reinspikka gospel der Kelly ber om tilgivelse for sine synder.

Åndelig forvirring

Bakgrunnen for denne kunstneriske og åndelige forvirringen er mange, men det er lett å se platene i sammenheng med Kellys tøffe kamp mot grove sexanklager. Marerittet startet 8. februar 2002, på selve åpningsseremonien for vinter-OL i Salt Lake City. Her sang Kelly «The World’s Greatest» for president George W. Bush og millioner av TV-seere.

Dette var selve kroningsdagen for Kelly. Siden han debuterte med new jack swing-gruppa Public Announcement i 1992 hadde han utviklet seg til kongen av moderne soul. Han hadde solgt 23 millioner plater, og vist seg som et oppkomme av sexfiksert r&b, hiphop-soul og de svulstige og mest fengende balladene du kan tenke deg: «Gotham City», «The World’s Greatest» og «I Believe I Can Fly. Han kunne smøre tjukt på med panfløyter og duetter med Celine Dion, samtidig som han holdt på respekten fra gateplanet.

Bomben slippes

Med albumet «The Best of Both Worlds», et samarbeid med rapperen JayZ, skulle Kelly erobre hiphop-USA for godt i 2002. Albumet skulle revolusjonere musikkbransjen, Kelly kalte den «The Ghetto Thriller» og mente den ville selge sju millioner eksemplarer når den ble sluppet i mars. Så brøt helvete løs: Avisa Chicago Sun-Times slipper bomben samme dag som Kelly synger i Salt Lake City.

Avisa satt på flere videoopptak av det som angivelig var R. Kelly i sexscener med mindreårige jenter. Han ble midtpunktet i en sexskandale av typen som har senket stjerner som Jerry Lee Lewis, Chuck Berry og Michael Jackson. Han ble blant annet anklaget for barnepornografi, og risikerte 15 år i fengsel. «The Best of Both Worlds» druknet i støyen, og solgte bare skuffende 362.000 eksemplarer i løpet av to uker. Kellys karriere så ut til å være på felgen.

Svarer med musikk

Parallellene til Michael Jacksons problemer i rettsapparatet er tydelige, men i motsetning til Jackson velger Kelly å svare som han best kan: Gjennom musikken. I sangen «Heaven, I Need A Hug» ber han om fansens forståelse: «You smile in my face and tell me you love me // But then before you know the truth you’re so quick to judge me.»

Kelly begraver seg i arbeid mens han venter på at saken skal komme opp for retten. Først kasserer han det ferdig innspilte albumet «Loveland». Så gir han ut flotte «Chocolate Factory» og skriver nesten hele «Body Kiss»-albumet for veteranene The Isley Brothers. Han gjester og hjelper det som er av r&b- og hiphop-artister; Marques Houston, Fat Joe, Tamia, Joe, Twista, Missy Elliott, Ginuwine, Lil Jon & The Eastside Boyz og LL Cool J for å nevne noen.

Så kom gladmeldingen i mars i år: En domstol i Florida frafalt alle tiltalepunktene i en av rettssakene mot Kelly. Videoen ble funnet i hjemmet hans, og dommeren fastslo at han ikke kunne tiltales siden politiet ikke hadde tilstrekkelig grunnlag for husundersøkelse. Han venter fremdeles på å møte for retten i Chicago, hvor han står tiltalt på 14 tiltalepunkter etter barnepornografiloven.

Hva dette sier om det amerikanske rettsvesenet får andre diskutere, men «Happy People/U Saved Me» viser med all kraft at Kelly ikke er noen knekt mann. Del én handler rett og slett bare om å ha det bra, i dette tilfellet på dansegulvet – og plata er rett og slett et soundtrack for «steppin'», navnet på en dans født i Chicago. Kelly beveger seg mot klassisk soul, og Stevie Wonder er bare en av kjempene som spøker i bakgrunnen. «U Saved Me» er som sagt rein gospel, noe som kan låte klissete i norske ører, men som er et åpent, direkte og ærlig vitnesbyrd fra en mann i trøbbel. Det er i alle fall stor musikk i mine ører, men Kelly-nybegynnere bør kanskje begynne med «The R. in R&B»-samleren.

---
DEL

Legg igjen et svar