Bestill sommerutgaven her

Sosial arv og forbrytermiljø

Goliat
Regissør: Peter Grönlund
(Sverige )

SOSIALREALISME: Med Goliat befester Peter Grönlund posisjonen som en av Nordens mest samfunnsengasjerte og virkelighetsnære spillefilmskapere.

(THIS ARTICLE IS ONLY MACHINE TRANSLATED by Google from Norwegian)

Den svenske regissøren og
manusforfatteren Peter Grönlund langfilmdebuterte i 2015 med Flukten (originaltittel Tjuvheder), som med en
imponerende troverdighet skildret et miljø på utsiden av det svenske «folkhemmet».
Etter endt filmskole hadde Grönlund – i tillegg til å ha laget noen kortfilmer
– arbeidet med rusmisbrukere og hjemløse i Stockholm, og han hadde gjort
omfattende research under utviklingen av spillefilmdebuten.

Systemkritikk

Flukten handlet om en rusavhengig kvinne som flykter fra Stockholm etter å ha snytt en narkolanger, og som ender opp i en illegal camping-bosetting med folk som på ulike måter har falt utenfor samfunnet. Kun et fåtall av de medvirkende i filmen var profesjonelle skuespillere. Isteden var rollene besatt av folk med tilsvarende eller beslektet bakgrunn som karakterene de gestalter, enten disse er politibetjenter, sosialarbeidere eller mennesker fra de belastede miljøene filmen gir et nokså sjeldent innblikk i. Dette ga Flukten en påtakelig ekthet, som man neppe ville fått med ordinære skuespillere. Hovedrolleinnehaver Malin Levanon er riktignok profesjonell skuespiller, men forberedte seg angivelig til rollen ved blant annet å trekke ut en tann, sove i fengsel, lære å sette sprøyter og gå ned 25 kilo – og ble velfortjent belønnet med . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Du vil kanskje også like