Goliat Regissør Peter Grönlund

Sosial arv og forbrytermiljø

SOSIALREALISME: Med Goliat befester Peter Grönlund posisjonen som en av Nordens mest samfunnsengasjerte og virkelighetsnære spillefilmskapere.

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 08.07.2019
296003023
Goliat

Peter Grönlund (Sverige )

Den svenske regissøren ogmanusforfatteren Peter Grönlund langfilmdebuterte i 2015 med Flukten (originaltittel Tjuvheder), som med enimponerende troverdighet skildret et miljø på utsiden av det svenske «folkhemmet».Etter endt filmskole hadde Grönlund – i tillegg til å ha laget noen kortfilmer– arbeidet med rusmisbrukere og hjemløse i Stockholm, og han hadde gjortomfattende research under utviklingen av spillefilmdebuten.

Systemkritikk

Flukten handlet om en rusavhengig kvinne som flykter fra Stockholm etter å ha snytt en narkolanger, og som ender opp i en illegal camping-bosetting med folk som på ulike måter har falt utenfor samfunnet. Kun et fåtall av de medvirkende i filmen var profesjonelle skuespillere. Isteden var rollene besatt av folk med tilsvarende eller beslektet bakgrunn som karakterene de gestalter, enten disse er politibetjenter, sosialarbeidere eller mennesker fra de belastede miljøene filmen gir et nokså sjeldent innblikk i. Dette ga Flukten en påtakelig ekthet, som man neppe ville fått med ordinære skuespillere. Hovedrolleinnehaver Malin Levanon er riktignok profesjonell skuespiller, men forberedte seg angivelig til rollen ved blant annet å trekke ut en tann, sove i fengsel, lære å sette sprøyter og gå ned 25 kilo – og ble velfortjent belønnet med en Guldbagge for innsatsen i filmen.

https://vimeo.com/296003023

Da jeg så Flukten med regissøren til stede på Thessaloniki InternasjonaleFilmfestival, fortalte han til publikum at han hadde en ambisjon om at filmenskulle være systemkritisk, uten at personene i systemet – som politi ogsosialarbeidere – skulle framstilles som ondsinnede. Dette er så avgjort en styrkeved filmen. Ikke desto mindre er manuskriptet – som også vant en Guldbagge –fundert på et nokså klassisk, framdriftsskapende spenningsplott. Vel å merkeuten at dette går på bekostning av filmens beundringsverdige følelse avautentisitet.

Kriminalitet i arv

Nå er Grönlund tilbake med en ny spillefilm, som nylig vant prisen for beste nordiske fiksjonsfilm på festivalen Oslo Pix. Goliat innehar mange av de samme kvalitetene som debutfilmen, ikke minst den samme ektheten. Denne gangen har han utelukkende benyttet seg av folk uten skuespillererfaring til å gestalte rollene, inkludert de mest sentrale karakterene – noe som utvilsomt har krevd en lang og utfordrende castingprosess.


… OBS. teksten fortsetter …
Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)

Ny Tid i julegave

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.