Goliat Regissør Peter Grönlund

Sosial arv og forbrytermiljø


SOSIALREALISME: Med Goliat befester Peter Grönlund posisjonen som en av Nordens mest samfunnsengasjerte og virkelighetsnære spillefilmskapere.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2019-07-08
Goliat

Peter Grönlund (Sverige )

Den svenske regissøren og manusforfatteren Peter Grönlund langfilmdebuterte i 2015 med Flukten (originaltittel Tjuvheder), som med en imponerende troverdighet skildret et miljø på utsiden av det svenske «folkhemmet». Etter endt filmskole hadde Grönlund – i tillegg til å ha laget noen kortfilmer – arbeidet med rusmisbrukere og hjemløse i Stockholm, og han hadde gjort omfattende research under utviklingen av spillefilmdebuten.

Systemkritikk

Flukten handlet om en rusavhengig kvinne som flykter fra Stockholm etter å ha snytt en narkolanger, og som ender opp i en illegal camping-bosetting med folk som på ulike måter har falt utenfor samfunnet. Kun et fåtall av de medvirkende i filmen var profesjonelle skuespillere. Isteden var rollene besatt av folk med tilsvarende eller beslektet bakgrunn som karakterene de gestalter, enten disse er politibetjenter, sosialarbeidere eller mennesker fra de belastede miljøene filmen gir et nokså sjeldent innblikk i. Dette ga Flukten en påtakelig ekthet, som man neppe ville fått med ordinære skuespillere. Hovedrolleinnehaver Malin Levanon er riktignok profesjonell skuespiller, men forberedte seg angivelig til rollen ved blant annet å trekke ut en tann, sove i fengsel, lære å sette sprøyter og gå ned 25 kilo – og ble velfortjent belønnet med en Guldbagge for innsatsen i filmen.

Da jeg så Flukten med regissøren til stede på Thessaloniki Internasjonale Filmfestival, fortalte han til publikum at han hadde en ambisjon om at filmen skulle være systemkritisk, uten at personene i systemet – som politi og sosialarbeidere – skulle framstilles som ondsinnede. Dette er så avgjort en styrke ved filmen. Ikke desto mindre er manuskriptet – som også vant en Guldbagge – fundert på et nokså klassisk, framdriftsskapende spenningsplott. Vel å merke uten at dette går på bekostning …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)