Slik vinner DU krigen mot terror

Hvis du havner på ruletten, må du gi den en spinn rundt ondskapens akse, og vips blir en av spillerne terrorist.

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

UKAS VALG, 7. SEPTEMBER 2007

[markering] Vi nærmer oss den datoen som har blitt et begrep, og etter hvert en unnskyldning for å gjøre nesten hva det skulle være. Hvem som kommer opp med den mest kreative markeringen i år gjenstår å se, men det skal noe til å toppe VG 11. september 2002, da avisen brukte forsida til å fortelle om hvordan blant andre Arnulf «Høggern» Paulsen fra Vazelina Bilopphøggers husket 11. september 2001.

[konspirasjoner] Hvem var det egentlig som satt i gang alt dette? De alternative teoriene florerer på nettet, alt fra reelle kritiske spørsmål til de mest fantastiske, boblende kreative konspirasjoner. Hvordan kan det for eksempel ha seg at BBC World rapporterte at World Trade Center bygning syv, et av de mindre tårnene, hadde rast sammen 23 minutter før dette faktisk skjedde? Et fint sted å begynne kan være 911truth.org.

[spill] Hvis du er blant de som har hevdet at den såkalte «krigen mot terror» er et gedigent geopolitisk spill om makt, så har du helt rett. Det vil si, «Krigen mot terror» er nå lansert som et lite og hendig, men like fullt geopolitisk, spill, eller brettspill for å være nøyaktig.

Målet er enkelt og greit å frigjøre verden, og bli kvitt frykt og terror for all evighet. Selvfølgelig er det kun de aller sterkeste aktørene, stormaktene, som kan klare en slik utfordring, så en dæsj maktmisbruk må påregnes. Alternativt kan du spille som terrorist, og kjempe for en verden uten stormakter. Det lønner seg ikke å sitte og vente på at andre skal angripe deg, det tryggeste er å slå til først. Og hvis du på denne måten tvinges ut i en krig, trenger du energiforsyninger. Derfor kan det være en fordel å mistenke angrep fra oljeproduserende land.

Hvis du havner på ruletten, må du gi den en spinn rundt ondskapens akse, og vips blir en av de andre spillerne en røverstat. Det samme kan skje om du trekker et sjansekort: Plutselig er du terrorist. Det er fire mulige utganger av spillet:

1. En stormakt tar over kloden.

2. Terroristene tar over kloden.

3. Verdensfred. Lite sannsynlig.

4. Uendelig krig. Sannsynelig.

Dette er altså storpolitikk, terninger og satire på ett og samme brett. Da spillet ble lansert i Storbritannia 19. september i fjor ble det hurlumhei. De to spillskaperne Andrew Sheerin og Andy Tompkins ble vekket av en radiostasjon med forespørsel om et live-intervju. Deretter gikk det slag i slag til de to befant seg på toget til London for å delta i BBCs kveldssending. I bloggen sin forteller de om hvordan de på veien innover diskuterte om BBC, som en liten overraskelse, kom til å få med et av ofrene fra 9/11 eller 7/7-terroranslagene i studio.

Det stemte.

Men overraskelsen var snarere at vedkommende hadde fått anledning til å lese gjennom Sheerin og Tompkins pressemelding, og ga uttrykk for at de hadde noen gode poenger, og at det tross alt måtte være rom for satire.

Men akkurat disse uttalelsene ville bli klippet bort, forklarte produsenten. Showet gikk nemlig i opptak, live-on-tape, og produsenten mente at uttalelsene «didn’t really fit the shock angle».

Den samme produsenten fortalte Sheerin og Tompkins at de måtte holde seg til temaet, og at det ikke var rom for å komme inn på utenrikspolitikk.

Spillskaperne mottar fortsatt drøssevis av reaksjoner, og blant de ofte stilte spørsmålene på nettsiden waronterrortheboardgame.com er: Er ikke dette smakløst? De to svarer at det kommer seg an på smaken, og at de personlig synes den faktiske Krigen mot terror «is pretty bad taste. This is just a board game».

---
DEL