Etter 20 år med aktivistisk filmarbeid kan amerikaneren Travis Wilkerson fortelle oss noe om krig, rasisme og aktivisme. Og om bruken av en radikal uttrykksform.

Ansvarlig redaktør i Ny Tid
Email: truls@nytid.no
Publisert: 2017-09-14
Machine Gun or Typewriter

Travis Wilkerson (USA)

Hva kjennetegner en politisk essayfilm? Jo, at den er dypt kritisk – og subjektiv, reflektert, prøvende og kjettersk. Nettopp slike filmer lager amerikaneren Travis Wilkerson. Ny Tid møtte nylig regissøren på dokumentarfilmfestivalen Dokufest i Prizren i Kosovo. Der ble filmene hans vist, og Wilkerson selv holdt masterclass. I Oslo vises nå hans nyeste film Did You Wonder Who Fired the Gun? (2017, se under) på Kunstnernes Hus.

Men hvorfor interessere seg for en 48 år gammel amerikaner, oppvokst i en fraflyttet liten amerikansk gruveby, en tidligere skole-drop-out som heller ville være radio-DJ? Svaret ligger i filmene hans.

Hans kone og manager Erin avviste først vår intervjuforespørsel, men tillot oss så 20 minutters audiens. Wilkerson snakker raskt og konsist i det som skal bli en time. Blikket hans er intenst – det viker ikke, men lyser derimot av politisk engasjement: «Jeg ønsker å lage filmer med mening, om det jeg interesserer meg for, leser om, er opptatt av og tenker på. Det jeg samtaler om. Jeg er et politisk menneske, og kan kun lage film ut fra lidenskap.»

Interessant nok er ikke Wilkersons filmer tradisjonelle politiske dokumentarer. Utover det aktivistiske innholdet, er filmenes form både estetisk og suggererende. Han uttrykker seg gjerne i svart-hvitt, og fortellerstemmen er hans særtrekk. Wilkerson blander inn fiksjon og klassisk dramaturgi, og eksperimenterer både med arkivklipp, billedmessige variasjoner og intense musikalske innslag. «Kunstnerens rolle er å presentere ubehagelige sannheter, lage verk som intervenerer i verden. Samtidig er det viktig hvem du intervener på vegne av, og hvem du du gjør det imot.»

«Min far opplevde så fort han kom til Vietnam at krigen var feil, men det var for sent å snu.»

Jeg opplever å sitte sammen med den franske filmskaperen Chris Markers sanne etterfølger. Han er tydeligvis også Wilkersons forbilde, og sistnevnte fremhever særlig hvordan Marker bruker voice-over som fortellergrep.

Abonnement halvår kr 450

Wilkerson ble spesielt kjent for sin film An Injury to One (2002), der han drar frem gryende fagbevegelser i sin gamle hjemby Butte i Montana, og gruvearbeidernes kamp mot utbyttende kapitalisme fra og med 1880, som ender med lynsjing av …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)