Manila Lover
Hva skjer når en godt voksen kar fra Bygde-Norge reiser til Filippinene for å skaffe seg en kvinne til sitt behov?

Sleivspark om maktspill i intime relasjoner


VERDENSPREMIERE: For første gang på 16 år er en norsk kortfilm uttatt til kritikeruken i Cannes.

Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 2019-05-18
The Manila Lover
Regisør: Johanna Pyykkö
(Norge)

The Manila Lover utforsker maktforholdet i den seksuelle relasjonen mellom en norsk mann og en filippinsk kvinne, og er usedvanlig ømt regissert av svensk-finske Johanna Pyykkö. Skildringer av middelaldrende vestlige menn eller kvinner som skaffer seg kjærlighet og/eller sex i lavkostland, følges ofte av en stank av utbytting. Rollegalleriet blir fort stereotypisk, og historiene iblandes obligatoriske doser vulgaritet, sårbarhet og ensomhet. I denne novellefilmen brukes dekonstruksjonen av de forutinntatte forventningene som narrativt grep.

Roller og berettigelse

Med det selverklærte feministiske produksjonsselskapet Barbosa Film ved roret er det på sin plass å vektlegge at den konfliktfylte paringsdansen leses annerledes i etterkant av metoo. Intime maktrelasjoner som presenteres i film og litteratur, er gjerne metaforer for en større ubalanse som peker forbi enkeltskjebnene. Ubehagelige grenseoverskridelser assosieres i dag raskere med overgrep. Denne godt fortalte filmen handler også om rollene vi ikler oss, og om berettigelse. I jakten på intimitet eller lykke i den tredje verden er det ikke bare vestlig valuta som gir overtaket, men nettopp det at man representerer den privilegerte gruppe.

Hva skjer når en godt voksen kar fra Bygde-Norge reiser til Filippinene for å skaffe seg en kvinne til sitt behov, en brud for småpenger?

Hva skjer når en godt voksen kar fra Bygde-Norge reiser til Filippinene for å skaffe seg en kvinne til sitt behov, en brud for småpenger? Hvordan behandler han den som blir gjenstand for hans hengivne kjærlighet, men er redusert til en man kan plukke med seg – en som gis mulighet til å reddes fra sin nåværende livssituasjon, som han glatt antar er preget av nød og elendighet? Lars i filmen sveiper ivrig gjennom bilder på mobilen for å vise at det er han som er på tilbudssiden og kan tilby filippinske Abigail å forlate alt sitt til fordel for snevre kår på fremmed sted i Norge. Kanskje de til og med kan gifte seg etter hvert, om hun ønsker det, legger han raust til.