Grusomhetens teater

Sleivspark om maktspill i intime relasjoner

The Manila Lover
Regissør: Johanna Pyykkö
(Norge)

VERDENSPREMIERE: For første gang på 16 år er en norsk kortfilm uttatt til kritikeruken i Cannes.

The Manila Lover utforsker maktforholdet i den seksuelle relasjonen mellom en norsk mann og en filippinsk kvinne, og er usedvanlig ømt regissert av svensk-finske Johanna Pyykkö. Skildringer av middelaldrende vestlige menn eller kvinner som skaffer seg kjærlighet og/eller sex i lavkostland, følges ofte av en stank av utbytting. Rollegalleriet blir fort stereotypisk, og historiene iblandes obligatoriske doser vulgaritet, sårbarhet og ensomhet. I denne novellefilmen brukes dekonstruksjonen av de forutinntatte forventningene som narrativt grep.

Roller og berettigelse

Med det selverklærte feministiske produksjonsselskapet Barbosa Film ved roret er det på sin plass å vektlegge at den konfliktfylte paringsdansen leses annerledes i etterkant av metoo. Intime maktrelasjoner som presenteres i film og litteratur, er gjerne metaforer for en større ubalanse som peker forbi enkeltskjebnene. Ubehagelige grenseoverskridelser assosieres i dag raskere . . .



Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)
Ellen Lande
Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.

Du vil kanskje også like