Ghost Fleet - moderne slaveri
Ghost Fleet. Regissører Shannon Service, Jeffrey Waldron

Slavedrift på åpent hav


MODERNE SLAVERI: Den thailandske mafiaen lurer eller kidnapper menn som ender opp som slavearbeidere på fiskeskøyter. En kvinnelig aktivist kjemper for fiskernes liv.

Nita er freelance journalist og kritiker for Ny Tid.
Email: olivianita@outlook.com
Publisert: 2019-11-01

Ordet «slaveri» er så langt unna hverdagen for de fleste av oss at det kun blir et litt uvanlig begrep. Men mens jeg skriver dette, er millioner av mennesker over hele verden gjort til slaver som lever i en slags parallell virkelighet vi aldri ser. Ghost Fleet tar opp slaveriet i vår moderne tid og er Sharon Services første langfilm.

Filmen vant Activist Documentary Award ved den nederlandske filmfestivalen Movies That Matter tidligere i år. Det er en dokumentar om tragedie og pågangsmot som forteller historien til slaver som arbeider som fiskere i Sørøst-Asia, og den modige thailandske aktivisten Patima, som våger å kjempe for deres sak.

Overfiske

Thailand har en fiskeindustri som er verdt milliarder, men etter flere tiår med overfiske må fiskebåtene seile lenger ut enn før, og ofte må fiskerne være på havet i flere måneder i strekk. Thailandske menn er lenger ikke interessert i å fiske, for lønnen er lav, og de må være svært lenge hjemmefra. Fiskeindustrien har derfor sett seg nødt til å utvikle en annen metode, der de bokstavelig talt kjøper båtmannskap fra mafiaen – som lurer eller kidnapper unge menn fra Thailand eller nabolandene Burma og Vietnam.

Om bord i fiskebåtene tvinges mennene til å jobbe som slaver i svært lange skift. Arbeidet er farlig, og lønn for strevet kan de glemme. De har ingen mulighet til å stikke av, og kapteinene bryr seg ikke om de lever eller dør – de er lett erstattelige.

Ghost Fleet Regissører Shannon Service, Jeffrey Waldron

Fiskeskøytene drar langt ut på havet, helt til indonesisk farvann. Omgitt som de er av vann på alle kanter, er den eneste muligheten til å rømme mens malaysiske myndigheter stanser båtene. Når det skjer, sendes kapteinen hjem, og mannskapet havner i fengsel. Tanken er at arbeidsgiveren vil plukke opp mannskapet fra fengselet, men det skjer aldri. Mennene ender opp over hele Thailand, spredt for alle vinder, noen av dem gjemmer seg, andre stifter en ny familie. De jobber som slaver for lave lønninger og vender aldri hjem igjen.

Abonnement halvår kr 450

Det vil si, inntil Patima finner dem. Hun driver en organisasjon i …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)