Krigsfotografen - Photographer of War
Haiti. Foto: Jan Grarup, www.madebygrarup.com

Skjønnhet i ruinene

KRIGSREPORTEREN: Jan Grarups arbeid som fotograf har brakt ham til konfliktsoner og katastrofer verden rundt – fra Darfur til Haiti. Han sjonglerer livet i frontlinjene med familielivet.

Francesca Borri
Borri er krigskorrespondent og skriver jevnlig for Ny Tid.
Email: francescaborri@gmail.com
Publisert: 01.09.2019
Photographer of War

Boris B. Bertram (Danmark)

Den danske krigsreporteren Jan Grarup blir spurt om hvilket bilde han liker aller best; hvilket fotografi som best beskriver hans liv bak kameraet. Grarup har opplevd 25 år med krig, sultkatastrofer, naturkatastrofer, jordskjelv og helvete av alle slag. Bildet han trekker fram, er et svart-hvitt bilde av et ungt par som leier hverandre blant de kaotiske ruinene på Haiti. Kvinnen har høye hæler, og bakgrunnen er tung av røyk. «Fordi det er kjærlighet alt handler om», forklarer Grarup.

Grarups mest berømte fotografier er av ruiner. De er mer kjente enn hans fotografier av blod og vold, som det er rikelig av – mennesker med en kniv mot strupen, en pistol rettet mot hodet, et lik liggende over en frontrute.

Dreng på Båre, Mosul. ©Jan Grarup.

Grarup var vitne til blant annet folkemordet i Rwanda, noe som preger ham for livet. Likevel er det livet i ruinene han er mest kjent for: et barn som lager en huske av en elektrisk ledning i Mosul mens krigen herjer i bakgrunnen, en kvinne i Mogadishu som ser ut over Det indiske hav fra et istykkerbombet hotell, eller en barberer i Kashmir som jobber midt i ruinene med kun en glassbit som speil – for sannheten er at vi kommer tilbake med mer skjønnhet enn da vi dro.

Brutalt ærlig

Med unntak av eventyrerne og adrenalinjunkiene som blir krigskorrespondenter for pengenes skyld, er det dette vi som krigskorrespondenter blir fanget av – som møllen som flyr farlig nærme lyset – «The beauty of naked life», som Stanley Green uttalte. Vi blir betatt av livet når det er redusert til kun det mest nødvendige; livet helt uten pynt og staffasje, der ingenting er unødvendig, det er bare brutal ærlighet og følelser – også hat, grådighet og misunnelse. Alt. Også det motsatte. Og en grenseløs altruisme og idealisme.

Når du er midt i konflikten, innser du ofte at det skal lite til for å stoppe
konflikten. Likevel er det ingen som handler, ingen som bryr seg.
Jan Grarup

Å forsøkte å forklare alt dette har ingen hensikt. Det er ikke mulig å forklare hvordan krig oppleves, til den som aldri har erfart det selv. Og det er kanskje derfor Grarup – som blant annet har vunnet Eugene Smith-prisen, World Press Photo åtte ganger, Visa d’Or i 2005 for Darfur – snakker til oss og forklarer gjennom både plot og struktur. For det handler om to parallelle historier, to parallelle tilværelser man veksler mellom uten at de krysses. Jan Grarup fanger de siste hendelsene i Midtøsten fra et hustak langt borte fra sine tre barn. Hjemme, mens han spiser middag sammen med barna, ser han på fotballkamp.

Mann kysser død, ©Jan Grarup.

To liv


… OBS. teksten fortsetter …
Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)

Gratis prøve
[wpdevart_facebook_comment curent_url="https://www.nytid.no/skjonnhet-i-ruinene/" order_type="social" title_text="Kommentarer" title_text_color="#000000" title_text_font_size="22" title_text_font_famely="monospace" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="3" ]

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.