Sjekk bilen – og eieren

Det kan skjule seg mye interessant informasjon bak kostbare biler.

Tarjei
Fast spaltist i Ny Tid. Leer-Salvesen er gravejournalist med bakgrunn fra NRK, Fædrelandsvennen og Dagbladet. Han jobber i dag som frilanser.

Når jeg skal drive bakgrunnssjekk av personer i saker jeg jobber med, er en av øvelsene jeg ofte går gjennom en sjekk av hva folk eier. Jeg undersøker blant annet hus, hytter og kjøretøy. Akkurat denne sjekken med kjøretøy kan være nyttig for flere. Det hender kanskje du skal kjøpe en bil, og lurer på slike ting som om årsavgiften er betalt, hvor mange kilometer den har kjørt og hvem som egentlig eier den.

Noen ganger står biler forlatt i lang tid, og hvis bilen heller ikke tilhører noen i nabolaget, kan man varsle politiet. Kanskje er den stjålet?

Som journalist hender det man støter på en sak der en firmabil brukes åpenbart mest privat – eller kanskje kjører noen som offisielt ikke eier nåla i veggen, omkring i en bil som koster over en million kroner. Dyre biler og fraværende inntekter pirrer min interesse. De kan være tegn på korrupsjon eller svart økonomi. Ikke alltid, men det kan være verdt å undersøke.

Jeg var en av flere journalister som hjalp til med en NRK-dokumentar der en mann startet asylmottak i en nedlagt militærleir for noen år siden. Vi laget film om møtet mellom det svært lille lokalsamfunnet og gruppen av asylsøkere som var større enn det eksisterende bygdesamfunnet. En del av jobben var å undersøke økonomien til selskapet som sto for driften av mottaket.

Det var flere forhold å stille spørsmål ved. Økonomien i driftsselskapet fikk aller laveste ranking av kredittopplysningsselskapet Dun & Bradstreet. Driften var skrevet over på kona til den reelle eieren. Han var nemlig dømt for vold, og dermed uskikket til å drive asylmottak. At han også var dømt for økonomisk kriminalitet, var imidlertid ikke avgjørende for UDI.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here