Abonnement 790/år eller 190/kvartal

Saxer fra Bergen

To brødre Hystad har vært sentrale krefter i det bergenske musikkliv i et kvart hundre år. Nå har de kommet ut med hver sin ferske CD.

Jan Kåre og Ole Jacob Hystad heter de, med røtter i Stord, to meget skolerte instrumentalister, de spiller det meste innen treblåsfamilien, har lang erfaring som teatermusikere, og har begge vært med på Ole Amund Gjersviks allsidige plateinnspillinger. I eget navn har de tidligere laget CD’ene “Touch of time” (Ole Jacob Hystad, 1997) og “Café Hysen Noir” (Jan Kåre Hystad, 2000).

Vargtime

På Jan Kåre Hystads CD fra 2000 spilte han klarinett og altsax i et variert musikalsk opplegg med temaer skapt for teater, film og fjernsyn. På den ferske CD’en, “Vargtime” (Gemini GMCD 111), innspilt i juni i år, har han konsentrert seg om tenorsaksofonen i en stillferdig og nøktern framføring av populære standardlåter.

Jeg skjønner ikke helt motivet bak denne produksjonen. I tekstheftet gjøres det reklame for en kriminalroman av Gunnar Staalesen. Platetittelen henspeiler på romanens hovedperson og har undertittelen “Varg Veums favoritter”. I heftet finnes en tekst (“Vargen lytter”) av den samme Veum. Er det et sitat fra den nye kriminalromanen, eller er det en CD-tekst av Gunnar Staalesen?

Platen inneholder stort sett meget kjente, og vakre, standardlåter, for det meste i balladetempo, spilt relativt straight på en myk og innsmigrende måte. Sånn sett egner den seg godt som stemningsskapende bakgrunnsmusikk, men som lyttemusikk blir den noe tafatt, mangler litt motstand og nerve. Det er relativt korte låter, på 2-6 minutter; først på det 13. sporet, med varighet på nesten sju minutter, gnistrer det litt til i habile improvisasjoner over “Polkadots and moonbeams”.

Men det er et glimrende komp. Flere ganger i løpet av gjennomhøringene noterer jeg meg: Flott pianospill! Det dreier seg om det bergenske mesterkomp, Dag Arnesen, Sigurd Ulveseth og Frank Jakobsen, musikere som har satt et vesentlig preg på jazzlivet i Bergen siden 1970-tallet. De har fått mye skryt i Ny Tids jazzspalte før, Arnesen og Jakobsen for eksempel i det vitale samspillet med Knut Riisnæs. Det virker som om bass og trommer holdes litt nede – det er Dag Arnesen som blir bæreren av de musikalske høydepunkt.

Tune in – take out

Bassisten Sigurd Ulveseth var med på Ole Jacob Hystads CD fra 1997 – og er med på den nye, med tittelen “Tune in – take out” (Taurus TRCD 842), innspilt i mars i år. Resten av kompet er hentet fra København, den glitrende pianisten Ben Besiakow og kongen blant danske trommeslagere, Alex Riel.

Ole Jacob Hystad føler seg tydeligvis vel i dette selskapet. Med modenhet og autoritet innleder han med en ballade av tenorsaksofonisten Jerry Bergonzi (“Invisible light”) i beste norske Knut Riisnæs-tradisjon (en hederskarakteristikk) og avslutter med en ballade av pianisten Svein Olav Herstad (“To glass”) på sopransax med en både myndig og vakker tone.

Til CD’en har Hystad valgt komposisjoner skrevet av jazzmusikere – det er som regel et godt grunnlag for vitale improvisasjoner. Han byr på kjente navn som Duke Ellington, Sonny Rollins, Dexter Gordon, Freddie Hubbard og Pat Martino. Foruten den nevnte låten på sopransax, spiller han Ellington’s “Isfahan” på barytonsax med vakker og fyldig tone; ellers er det tenorsaxen som er hans hovedinstrument.

Hele kvartetten sprudler av lyst og evne til å lage rein og usminka jazz i den moderne middelvei – moderne mainstream om man vil. Besiakows lange og lettflytende melodiske linjer er det deilig å høre på, spesielt medrivende i friske låter som “Soy Califa” (Dexter Gordon), “On the stairs” (Martino) og “Blues on shore” (av Ole Jacob Hystad). Alex Riels kreative trommespill gir de riktige stimulerende innspark og får musikerne til å yte sitt beste. Sammen med bergenserne Ulveseths og Hystads swingende og innlevde musikalitet har de skapt en flott CD – still inn og ta det ut!

Du vil kanskje også like