LUKKET SAMFUNN: Kampen for likeverd og rettferdighet i en kjønnsfordelt hverdag er temaet i al-Mansours fjerde spillefilm Maryam, en «voksenversjon» av førstefilmen Wadjda.

Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.

Maryam tar oss med på innsiden av kvinnesfæren i Saudi-Arabia og gir oss et innblikk i dens livshemmende og absurde begrensninger. Gjennom den viljesterke legen Maryam skildres et lukket samfunns skrevne og uskrevne regler.

En kvinne kan være akuttlege, men ikke vise ansiktet til mannlige pasienter. Fra 2018 har en kvinne hatt lov til å kjøre bil, men må være iført nikab hvor bare øynene er synlige.

Regissør Haifaa al-Mansour skildrer uanstrengt et liv hun selv kjenner så altfor godt.

Miljøskildringen er unik og setter filmen i en klasse for seg. Regissør Haifaa al-Mansour skildrer uanstrengt et liv hun selv kjenner så altfor godt. Hun er Saudi-Arabias første kvinnelige spillefilmregissør, med brakdebut i Venezia i 2012 med Wadjda (Den grønne sykkelen). I fjor var hun tilbake med Maryam og vant Gulløven.

Avvist av myndigheter og pasienter

På mange måter er al-Mansours fjerde spillefilm en «voksenversjon» av hennes første.
. . .

Kjære leser. Du har i dag lest noen frie artikler. Kom evt. tilbake om en ukes tid for å lese mer. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene). Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

Abonnement kr 195 kvartal