Bestill høstutgaven her

Sanselig arabisk film-maleri

Adam
Regissør: Maryam Touzani
(Marokko, Frankrike og Belgia)

KVINNER: En sanselig og sterk relasjon mellom kvinner uten snev av Hollywood-føleri.

I forkant av visningen av Adam av marokkanske Maryam Touzani var jeg sånn måtelig interessert, men enkelte filmer sniker seg umerkelig inn under huden på deg. Unge Samia (Nisrin Erradi) prøver å få seg arbeid i en skjønnhetssalong, men da hun ber om å overnatte på jobben, blir hun bedt om å gå. Høygravid ringer hun på en dør og tilbyr seg å være hushjelp, men blir raskt avvist.

Bredbent og tung setter hun seg ned på motsatt side av gaten og venter.

Skam, sorg og sensualitet

Abla (Lubna Azabal – kjent fra Oscar-nominerte Nawals hemmelighet), som bor i huset med sin åtte år gamle datter, misliker sterkt denne demonstrative plasseringen like utenfor sin egen dør. Fra en luke i husveggen selger hun enkle bakevarer til et fast lite klientell. Datteren i huset er svært så interessert i den vordende moren. De to får raskt en fin og lekende kontakt som står i kontrast til morens dystre og kontrollerte væremåte.

Filmen er, som man fort aner, et portrett av vennskap . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

- annonse -
Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.

Du vil kanskje også likeRelatert
Anbefalte