Salgspitch!


KOMMENTAR: Ikke et ord ble nevnt om gassens geopolitiske slagside da Norge var i Brussel for å markedsføre seg.

I Paris har jeg i dag vært på en nærmest surrealistisk forestilling.

Med tittelen «Working together for a successful energy transition: EU Norway Energy Conference» (se også her) fikk vi en oppvisning i reklame for norsk gass. Med nærmest identiske innlegg fra Norges olje- og energiminister Kjell Børge Freiberg, Wintershall-sjefen Mario Mehren, Eirik Wærness i Equinor og til slutt James Watson i bransjeorganisasjonen Eurogas, ble følgende mantra gjentatt og gjentatt: Norsk gass er fleksibel, kredibel, rimelig (?) og tilgjengelig. Ved å bytte ut kull med norsk gass kan EU kostnadseffektivt nå sine klimamål. Utvinning av norsk gass har lavest CO2-avtrykk i verden.

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr. Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

Paal Frisvold
Skribent for NY TID på Europa-spørsmål.

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte

EnglishNorsk bokmål