Romantikk og rasisme i Tekoa

En «venstreorientert» israelsk filmskaper tilbringer 30 dager i en israelske bosetting på Vestbredden, i et forsøk på å komme bak stereotypiene. 

Nybyggerestetikk
Harper
Kunstner og skribent.

Unsettling

Iris Zaki

Israel

Filmskaperen Iris Zaki er en selværklært leftist fra Tel Aviv, bosatt i London. Unsettling ble produsert som del av hennes ph.d. ved Royal Holloway-universitetet, og hadde premiere på den internasjonale dokumentarfilmfestivalen i København i mars. Filmen beskrives som en krysning mellom «kunstnerisk intervensjon og politisk aktivisme». Og Zaki skal ha honnør for forsøket, men resultatet er skuffende.

Filmen åpner med misvisende informasjon: «Det er omtrent 400 000 bosettere på Vestbredden, fordelt på rundt 125 bosettinger og 100 utposter.» Ifølge tall fra menneskerettsorganisasjonen Bt’Selem, som riktignok inkluderer bosettinger i Øst-Jerusalem, er de rette tallene henholdsvis cirka 600 000 bosettere og 200 bosettinger, hvorav 132 er offisielt godkjent av den israelske staten. I tillegg kommer de ulovlige utpostene, det vil si påbegynte bosettinger, der «idealistiske» israelere setter opp telt på land som ikke er deres og planter det israelske flagget.

Disse bosettingene har isolert de gjenværende 165 palestinske områdene på Vestbredden – ja, nærmest forvandlet dem til øyer: De israelskokkuperte områdene rammes inn av «sikkerhetssoner», høye gjerder og sjekkpunkter og knyttes sammen av veier forbeholdt biler med israelske skilter. Drøyt tre millioner palestinerne på Vestbredden hindres i å bevege seg fritt, selv innenfor den over 700 kilometer lange muren som stenger dem inne. Bosettingene bryter både med en rekke FN-konvensjoner og med internasjonal humanitær rett, og de er kontroversielle også blant israelere.

Nybyggerestetikk

I 30 dager i juni og juli 2016, sitter Iris Zaki ved et bord med blondeduk på torget i Tekoa, en bosetting åtte kilometer sør for Bethlehem. Hun har invitert innbyggerne der til samtaler om daglivet, og ønsker å «se bak stereotypiene». Vi hører en aggressiv stemme som på breialt amerikansk avviser prosjektet hennes kontant – han snakker ikke med leftists! Kameraet går mens innbyggerne vandrer inn og ut av butikkene, snakker seg imellom – og totalt ignorerer filmskaperen som sitter tålmodig ved sitt bord. Slik fortsetter det i ti dager. Bildene av en ventende Iris kryssklippes med hvite gardiner som danser i åpne vinduer, fluer som surrer sløvt over et fat med vannmelon, sommerdis og solnedganger over steinete bakketopper, en og annen væpnet israelsk soldat, sjekkpunktet hvor palestinske arbeidere står i kø for å slippe inn til en ny arbeidsdag i Tekoa – og laidback nybyggerestetikk, til lyden av sirisser og oliventrebladenes risling.

«Ingen kan ta oss jøder nå som vi har den israelske hæren til å beskytte oss.» Morija

Tekoa ble etablert som en nahal (statlig initiert) utpost i 1975, på jord tilhørende den palestinske landsbyen Tuqu, og har siden beslaglagt stadig større områder. Innbyggerne er en blanding av religiøse sionister og ikke-troende hipstere som arrangerer «love festivals» og driver med yoga. Men alle er enige om at de har rett til å bo her, og svært få liker leftist-ene. Eller «Arabs».

Liv og lære

Filmskaperens allierte, Matanya, er en lavmælt mann i slutten av tyveårene som vokste opp på en gård i Tekoa. Familien hans har benyttet palestinsk arbeidskraft siden han var liten gutt, og Matanya gir uttrykk for sitt dilemma knyttet til palestinere og deres menneskerettigheter: «Jeg har prinsipper jeg gjerne skulle sett satt ut i livet, men de er ikke forenlige med min måte å leve på.» Matanya vil helst fortsette å leve som han gjør.

I tillegg til å være den eneste gjengangeren ved samtalebordet, fyller Matanya rollen som en sindig skriftefar for en tidvis frustrert Iris, som er bekymret for at hun ikke får nok materiale til å lage film: Ingen vil jo snakke med henne. Rastløs reiser hun jevnlig tilbake til kjæresten i Tel Aviv, fordi hun «trenger å ha det litt gøy».

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.