Rocker sensuren

På Midifestivalen, Kinas største rockefestival, bør du ikke synge om Tibet eller kjønnsorganer.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).
[beijing] Et minutt igjen! Frederik og manageren teiper febrilsk fast underbuksene på Frederiks rompe med gaffateip. Det danske garasjerockebandet Rock Hard Power Spray skal på scenen under Midifestivalen i Beijing. I fjor gjennomførte Frederik 120 spillejobber med buksene dratt ned over baken. Stilen hans krever det.

Men det å vise rompa for et publikum på 16.000 kinesere bryter med sensurreglene, i alle fall slik han tolker dem. Derfor har han brukt hele ettermiddagen på å få tak i teip for å holde i alle fall underbuksa på plass. Han bærer Danmarks framtidige musikkeksport på sine 22 år gamle rompeballer denne kvelden, gitaristen Frederik Valentin.

– Shit, slutt på rullen, det er ikke nok!

Med halve korsryggen i teip går Frederik på scenen.

Rock Hard Power Sprays konsert blir en prøvestein på hvordan den kinesiske sensuren fungerer. Man gir folket vage, utydelige regler. Deretter sensurerer alle seg selv.

Midifestivalen er Kinas største rockefestival. Rock Hard Power Spray har ankommet sammen med death-metalbandet Hatesphere og to andre danske sett. Satsingen har fått navnet «The Sound of Denmark» og er finansiert av Kunstrådet, den musikkpolitiske paraplyorganisasjonen Rosa og Music Export Denmark.

Edderkoppene i nettet er Martin Røen fra Rosa og Torben Eld Ibsen. Sistnevnte har 22 års erfaring med å eksportere dansk musikk til Kina, det vil si omtrent like mange år som det har eksistert rock i Midtens rike. Nå har Torben dratt i gang et toårig prosjekt for å undersøke mulighetene for dansk musikkeksport.

Den internasjonale musikkindustriens organisasjon, IFPI, anser Kina som verdens mest spennende, nye musikkmarked. Men Torben har ingen illusjoner om å bli rik. 90 prosent av all musikken som selges i landet er piratkopier. Men han tror at på lang sikt har Kina et stort potensial.

– Jeg sier til bandene at hvis de vil inn på markedet, må de jenke seg etter hvordan ting fungerer i Kina, sier Torben.

Han forteller at ingen sier rett ut til bandene hva de kan si og ikke. I stedet får de tre temaer de skal holde seg unna: porno, politikk og destruktivitet.

– Jeg forteller dem at hvis de gjør kontroversielle ting, får Midifestivalen problemer. Selv risikerer de i verste fall bare å bli sendt ut av landet.

Selvsensur

Bandene må også levere inn tekstene på forhånd til de kinesiske myndighetene. Det er spesielt titlene på låtene som er viktige.

Vokalist i Rock Hard Power Spray, Mattias Hunneböl, erter Frederik med at en kineser kommer til å bli skutt om han ikke finner gaffateip til underbuksene.

– En sang som heter «Fuck for Free» endret vi tittel på til «Fox (rev) for Free», sier Mattias.

– Noen fra ambassaden eller Rosa sa til oss at vi ikke skulle nevne Tibet eller politikk for øvrig, bruke ord som «cunt», «pussy» eller «shit», ikke spytte på scenen og ikke ødelegge gitarer, ettersom kinesere ikke skjønner meningen med det, sier han.

– Hva synes du om det?

– Så lenge vi ikke støtter regjeringen fra scenen, og festivalen ikke er en politisk jippo, er det greit. For oss som band er poenget å la folk ha det gøy og gi dem muligheten til å få utløp for sine aggresjoner på en positiv måte.

Torben peker på hvor raskt utviklingen har gått i Kina.

– Tenk bare, vi har fire band her, hvorav to spiller heavy metal. Det hadde aldri skjedd for fem år siden. Grensene for hva som tillates har virkelig flyttet på seg, sier han.

Ved å invitere disse bandene risikerer han sitt gode rykte i Kina, sier han. Men Torben er ikke nervøs.

– De vil bare spille og ha det gøy.

Kinesisk rock startet opp i Beijing på midten av 1980-tallet med artisten Cui Jian som motor. Etter massakren på Den himmelske freds plass i 1989 fikk musikken deler av skylda for den utenlandske innflytelsen man mente hadde fått studentene til å protestere.

Likevel startet musikkentusiasten Zhang Fan i 1993 opp rock- og jazzskolen Midi i Beijing. Senere dro han også i gang festivalen ved samme navn. Den har blitt Kinas største internasjonale rockefestival. Zhang Fan lyktes takket være sin evne til å kommunisere med myndighetene.

Midi har vært med på å gradvis flytte grensene, samtidig som skolen har utdannet en generasjon kinesere innen rock. For eksempel Guang Tou, sanger i pønkbandet Ruiwangfen. Med initialene i bandnavnet tatovert på fingrene og med håret i alle retninger har han den riktige imagen. Sangene hans handler om livet i Beijing, ikke politikk, forteller han.

Hemmelig språk

Oppe på scenen brøler Mattias på dansk:

– Denne her låta handler om å knulle!

Ingen i publikum forstår ham, men foran scenen slamdanser de likevel lykkelig. Noen av dem er pønkere med perfekte hanekammer og nyrevne lærjakker. Kina har i løpet av noen år fått subkulturer som er direkte kopier av de vestlige forgjengerne. Forskjellen er at alt er litt renere enn opphavet, og at i Kina er det barn av den øvre middelklassen som tar til seg de nye impulsene. Når man vandrer rundt på festivalområdet blant kule hiphopere med perfekt sig i shortsen og r&b-jenter som vakler over gressplenen iført minimale hotpants og tjue centimeter høye pornohæler, merker man at noe mangler. Hostingen og harkingen som ellers er det vanlige soundtracket i det kinesiske samfunnet, finnes ikke her. Veldig få røyker.

Blant disse unge har de endeløse kampanjene for å oppdra folket innen OL faktisk gitt resultater. Dette er det nye, moderne Kina man gjerne vil vise fram for verden i Beijing i 2008.

Oppe på scenen vinker Frederik inn Kang Mao som har stått og ventet bak scenen. Kang er vokalist i Kinas beste pønkband, The Subs. I fjor var de på turne i Danmark. Hun er en liten, spe jente, kledd i en søt, rød drakt og conversesko.

Hun entrer scenen og synger Subs-låta «Red Hair». Hun høres ut som en fyllesjuk norsk kirkebrenner, med en stemme fra avgrunnen (noe som er et kompliment). Når sangen er over, spretter hun energisk backstage igjen.

– Hva handlet låta om?

– Den handler om at en skal verne om ens frihet, sier hun.

Siden ber jeg om en autograf i notatblokka mi. Kang Mao skriver: «I’m a punker. You are a bitch» og gir meg et smil som kunne ha smeltet Svalbard.

Klokka 20.24 er Rock Hard Power Spray ferdige med konserten. Frederik går gjennomsvett av scenen. Gaffateipen og underbuksene sitter fortsatt fast. Det var innsatsen hans for Danmark i verdens største, uutnyttede musikkmarked.

Oversatt av Siri Lindstad

---
DEL

Legg igjen et svar