Rock som propaganda


Det slovenske bandet Laibach kan leses som en ironisk kommentar til rockens slektskap med fascismen. Det spørs imidlertid om publikummet reflekterte over akkurat dét da bandet holdt Nord-Koreas aller første rockekonsert. 

Liberation Day
Regi: Ugis Olte og Morten Traavik

Den norske kunstneren Morten Traavik er vel hva man i tabloide ordelag kaller en kontroversiell kunstner. I hvert fall har flere av prosjektene hans skapt til dels sterke reaksjoner, som missekonkurransen Miss Landmine med landmineskadde kvinner fra Angola og Kambodsja, eller da han var «huskunstner» ved Forsvarsmuseet og forsvarsledelsen stoppet omfattende deler av hans utstillingsserie Hærwerk.

Og ikke minst har hans tallrike kunstprosjekter i Nord-Korea vært omstridte. Mange har reagert på at kunstneren med offentlige norske støttemidler har valgt å samarbeide med det totalitære regimet om ulike kulturutvekslingsinitiativer, deriblant 17. maiforestillingen Yes, We Love This Country, som ble oppført i Nord-Koreas hovedstad Pyongyang på den norske nasjonaldagen, og Thorbjørn Egner-musikalen Kardemomemyang, fremført med nordkoreanske musikkelever under Festspillene i Bergen.

Første rockekonsert. Traaviks nyeste prosjekt i Nord-Korea er hans desidert mest ambisiøse så langt. Den norske kunstneren sto nemlig bak intet mindre enn den aller første konserten med et utenlandsk rockeband – og dermed trolig også den første rockekonserten noensinne – som ble arrangert i den lukkede diktaturstaten. Og der The Rolling Stones i mars i år ble det første rockebandet som holdt en stor utendørskonsert i det (stadig mindre) kommunistiske Cuba, var det et langt mindre opplagt valg av ensemble som entret scenen i Pyongyang to kvelder i august i fjor (sågar som en …

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr. Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

- Advertisement -
- Advertisement -
alekshuser@gmail.com
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte