Abonnement 790/år eller 190/kvartal

Revolusjonens hevn

Nawal El Saadawi
Nawal El Saadawi
Nawal El-Saadawi [1931–2021] var lege, forfatter og feminist. Hun har gjennom 50 år vært en av Egypts ledende intellektuelle. El-Saadawi har sittet fengslet for sine ytringer, både under president Anwar Sadat og under president Hosni Mubarak. Hun skrev eksklusivt i Norge for NY TID i en årrekke. (Bilde fra filmintervju utført av Truls Lie i Kairo.) Se også stikkord.
KAIRO / Mens revolusjonen sakte blir kvelt av militærrådets ledere, vokser sorgen og raseriets blant Egypts mødre. Hvordan kan et land drepe de som lever og ånder for dette hjemlandet? Her er det egyptiske folks uskrevne historie.

Kulden kryper sakte over asfalten. Den åler seg ut under likene på gravplassen og i fengselet. November 2014, slutten på en kald høst, føles også som slutten på den kalde vinteren jeg så for nesten fire år siden, spredd utover asfalten på Tahrirplassen i februar 2011.

Mubarak falt. Militærrådet klatret opp og tok hans plass, med Tantawi i spissen. Bevæpnede gjenger stormet plassen og slaktet hester og kameler. Skuddene fløy som ildkuler, og asfalten var dekket av blod. Det størknet der det rant. Ansiktene lå der, stivnet, som steiner i et kratt.

Bølgene slår inn over plassen fra alle kanter, men hun holder stand, hun lar seg ikke knekke. Bølgene knuser mot verdighet og stolthet, men hun bøyer seg ikke. En grånende stripe marsjerer inn over det sorte håret hennes. Hun holder hodet høyt, trygt og stødig.

Øynene hennes er to kraftfelt som strekker seg utover og forbi horisonten. De er dekket av en glans som forfører både syn og hjerte. Hun blunker ikke, øyevippene er urørlige. Ansiktet hennes er solbrunt, og huden på hendene er sprukket og tørr av hardt arbeid.

Leppene hennes er trukket bakover som en rasende tiger. Raseriet hun bærer overgår både tigre, kvinner og slaver som har rast mot undertrykkelse siden tidenes morgen. Hun står høyreist, som en løvinne, som har blitt frarøvet barna sine. Hun viker ikke. Bak henne står rekker på rekker av mødre. Vitner på styrke, sorg og sinne. Mødrenes styrke overgås ikke av noe. Ingen styrke på jorden eller andre planeter i andre galakser kan måle seg med den.

Spørsmål til Egypt. De drepte sønnene og døtrene hennes, svikefullt og troløst, uten at barna hadde begått noen forbrytelse eller overtramp – de gjorde ikke annet enn å rope på revolusjon for hjemlandet sitt. Hvor er dette hjemlandet? Er det ikke morens favn? Trygghet, kjærlighet, rettferdighet, frihet og verdighet? Hvordan kan et land drepe de som lever og ånder for dette hjemlandet? Hvordan kan det stjele og svindle til seg milliarder, og så flykte? Hvordan kan et land drepe sine sønner og døtre fordi de ikke har eiendommer, politiske partimedlemskap, våpen, lover, religion, kultur, utdannelse, etikk og ære, fordi de ikke handler med aksjer – ja for en hvilken som helst grunn. Alt fra nasjonalisme, religion, revolusjon, og selv foreldreansvar vil kunne være et påskudd til å drepe.

På plassen står hun, som en stein. Hun skriker ikke. Hun gråter ikke. Øynene hennes blir ikke våte av tårer. Hun beveger ikke en muskel i ansiktet. De forteller henne at sønnene og døtrene hennes har blitt ofret for en revolusjon. Pusten deres møter hennes stødige, knusende blikk. Sønnene og døtrene hennes er ikke ofre. Selv om blodet deres er spilt er de ikke døde. De lever videre i historien – og hvem skriver historien?

Er det ikke den samme klassen som eier papirene og pennene og landet, som fører rettsprotokollene og forsegler dokumenter, og vandrer i regjeringskorridorene, og driver politikk og eier media?

Revolusjonens barn. Det var en kald natt. Vinteren marsjerte i februar 2011. Regnet renner over det bare, udekkede hodet hennes. Hodet er hennes største ære og stolthet. Hvordan skulle hun kunne gjemme det bort?

Plassen er tom, bortsett fra et barn som vandrer alene i mørket. Hun bærer på et lite ark. Kroppen hennes er skjult i en gammel kjortel. De gule plastsandalene hun går med drukner i dammer av regnvann og søle, og vinden rusker i håret hennes, som er bundet opp med et sort bånd. Hun går med hevet hode. Hun er ikke redd for vaktene som kjører rundt i kassebiler og leter etter henne, blant alle de andre som har fått et bilde av seg selv klistret opp på muren. De finner henne ikke når hun står i likhuset heller. For muren er tapetsert på nytt, med skinnende, glansede bilder av kandidatene til regjeringsvalget.

Tre år og ni måneder har gått, siden de skjøt fra bilen og brystet hans ble revet i stykker. Den hvite skjorten hans, som hun hadde vasket med sine egne hender, ble rød. Blodet rant over asfalten. Hun plukket opp to avrevne stoffbiter og la dem over hullet i brystet hans. Ansiktet hans blekner og brystet tømmes for blod. Han åpner øynene og smiler til henne. Han ville kjent henne igjen blant en million andre. De sorte øynene hennes skinner av kjærlighet, og ansiktet hennes er like brunt som hans. De lange, tynne fingrene hennes ligner hans fingre.

Mødrenes hevn. Han beveger leppene sine mot henne. Huden på hendene hennes er sprukket og tørr av hardt arbeid, av å vaske tallerkener, klær og toaletter. Hun har jobbet dag og natt for å redde barna sine fra urettferdighet og ydmykelser. Når hun har tatt pause fra kost og kaustisk soda, har hun tatt fatt på penn og papir, for å kjempe for retten til å være mennesker, ikke slaver, for at rettferd skal vinne over makt og folket over makthaverne.

Rop og slagord om demokrati og valg sloss om oppmerksomhet med nyheter om valgkretser og parlamentsplasser og revolusjonens ofre. De som fikk øynene stukket ut, de som ble fengslet og glemt av milliarder. Ikke engang jorden ville svelge blodet deres. Blodet som veltet gamle herskere og løftet opp nye herskere.

Skribenter og journalister smører sammen artikler, som de alltid har gjort. De følger strømmen, for hjemlandets skyld. De glemmer alle som har blødd for å redde henne. Historien gjentar seg selv til det fordummende, mens moren står igjen, urokkelig som stein. Bak henne står rekker på rekker av mødre. De venter på øyeblikket de skal forvandles til tigre, som skal knuse dem som spiste barna deres. Dette er den uskrevne delen av folkets historie.

Oversatt fra arabisk av Vibeke Koehler

 

Nawal El-Saadawi (f. 1931) er lege, forfatter, feminist og en av Egypts ledende intellektuelle. Hun har skrevet eksklusivt for Ny Tid siden juni 2009. I nettavisen Egyptian Streets ble El-Saadawi tidligere i år listet opp som en av tjuetre egyptiske kvinner som har skapt historie.

 

Ny Tid 12. desember 2014

- egenannonse -

Siste kommentarer:

Siste artikler

Menneskeplaneten

ESSAY: Hva ligger egentlig i begrepet ‘antropocen’ som betegnelsen på den epoken vi nå befinner oss i? Antropocen viser til de mange måtene vi mennesker har transformert verden på og gjenskapt den i vårt bilde. Men det har pågått en diskusjon mellom biologer, antropologer, geologer og andre fagfelt om hva begrepet egentlig innebærer.

Begjæret, ifølge Lacan, er umulig å fatte

PSYKOLOGI: Blaise Pascal var en motstridende skikkelse: Han var en av tidenes viktigste matematikere og vitenskapsmenn, men samtidig en ganske streng og dogmatisk katolikk. Med dogmatisk menes hovedsakelig at han vektla et klart skille mellom tro og viten. Og spør deg selv: Er det en forskjell mellom ‘idiotiens sannhet’ og ‘sannhetens idioti’?

NATO-motstanden, en spire til SF og Orientering

ARBEIDERPARTIET: Den ledende kraft i arbeiderbevegelsen manipulerte Norge inn i militært, politisk og økonomisk ekteskap med den vestlige, kapitalistiske blokken NATO. Hvilke metoder brukte ledelsen i Arbeiderpartiet for å få flertall, og hvordan ble den første motstanden organisert? Sigurd Evensmo var kulturredaktør i Arbeiderbladet da de første NATO-framstøtene meldte seg. Da partiet i 1949 meldte Norge inn i alliansen, forlot han redaktørkrakken og meldte seg ut av Arbeiderpartiet.

Det private er politisk

AKTIVISME: Et av hovedmålene til det iranske presteskapet, politikerne og menneskene som støtter presteskapet, er å holde kvinner og alt som har med dem å gjøre, utenfor det offentlige rom. Men den nobelprisnominerte Masih Alinejad gir stemme til Irans undertrykte kvinner gjennom sosiale og globale medier. Ærlighet, uten omsvøp, er en viktig del av Alinejads liv og forfatterskap.

Framsteg i dystre tider

FRAMTID: Med kriser på alle kantar har det blitt vanskeleg å hevde at verda går progressivt framover. Rahel Jaeggi vil i si nye bok Fortschritt und Regression likevel halde fast ved framstegstanken. Samfunn siktar ikkje mot ibuande mål – dei løyser først og fremst problem, hevdar ho.

En fornyelse av ideologikritikken

FREMMEDGJØRING: Denne lille boken til Rahel Jaeggi er stimulerende og nyttig – i en tid der ideologikritikk og mistankens hermeneutikk har kommet under press, blant annet fra folk som dyrker ‘nærværet’ og det dagligdagse. Og hva om våre handlinger og institusjoner tømmes for mening og går på autopilot – vil vi oppleves som fremmedgjort?

Once upon a time

GAZA: Øyeblikksbilder fra et Gaza som for alltid er borte. En gang i tiden passerte alle gjennom Gaza. Og for alle var det «Asias Athen», fordi det var et senter for filosofi. Gaza ble erobret, og var ottomansk fra 1516, britisk fra 1917, egyptisk fra 1948 – og endelig israelsk fra 1967. I det gamle Gaza så man jenter i miniskjørt, jenter med whisky og sigaretter, jenter som danset, og jenter som malte på kunstakademiet. Og det ottomanske tehuset Beit Sitti var et tilholdssted for intellektuelle, musikere og kunstnere. Der var det også et rockeband og et yogasenter, og pizzeria Italiano og granita … Men i dag?

Det moderne samfunnets biopolitiske grunnlag

FILOSOFI: En immun kropp forstås som beskyttet mot inntrengere utenfra. Men som Esposito har vært inne på, har biologisk immunitet også hatt en politisk og militærhistorisk betydning.

Jeg var helt ute av verden

Essay: Forfatteren Hanne Ramsdal forteller her hva det vil si å bli satt ut av spill – og komme tilbake igjen. En hjernerystelse fører blant annet til at hjernen ikke klarer å dempe inntrykk og følelser.

Når man i stillhet vil disiplinere forskningen

PRIO: Mange som reiser spørsmål om legitimiteten til USAs kriger, synes å bli presset ut fra forsknings- og mediainstitusjoner. Et eksempel er her Institutt for fredsforskning (PRIO), som har hatt forskere som historisk sett har vært kritiske til enhver angrepskrig – som neppe har tilhørt atomvåpnenes nære venner.

Er Spania en terrorstat?

SPANIA: Landet får skarp kritikk internasjonalt for politiets og sivilgardens utstrakte bruk av tortur som aldri straffeforfølges. Regimeopprørere fengsles for bagateller. Europeiske anklager og innvendinger ignoreres.

Er det noen grunn til å juble over koronavaksinen?

COVID-19: Fra offentlig hold ytres det ingen reell skepsis til koronavaksinen – man anbefaler vaksinering, og folket er positive til vaksinen. Men er omfavnelsen av vaksinen basert på en informert beslutning eller et blindt håp om en normal hverdag?

De militære sjefene ville utslette Sovjet og Kina, men Kennedy sto i veien

Militært: Vi tar for oss amerikansk strategisk militærtenkning (SAC) fra 1950 til i dag. Kommer den økonomiske krigen å bli supplert ved en biologisk krig?

Hjemlengsel

Bjørneboe: Jens Bjørneboes eldste datter reflekterer i dette essayet over en mindre kjent psykologisk side ved sin far.

Arrestert og satt på glattcelle for Y-blokka

Y-BLOKKA: Fem demonstranter ble ført vekk i går, blant dem Ellen de Vibe, tidligere direktør i Oslos plan- og bygningsetat. Samtidig havnet Y-interiøret i containere.

En tilgitt, lutret og salvet korgutt

Tangen: Finansnæringen tar kontroll over norsk offentlighet.

Michael Moores nye film: Kritisk til alternativ energi

MiljøFor mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.

Pandemien vil skape en ny verdensorden

Mike Davis: Ifølge aktivisten og historikeren Mike Davis ligger det i ville reservoarer, som blant flaggermus, opptil 400 typer koronavirus som bare venter på å smitte over til andre dyr og mennesker.

Sjamanen og den norske ingeniøren

SAMHOLD: Forventningen om et paradis fritt for moderne framskritt ble til fortellingen om det motsatte, men mest av alt handler Newtopia om to svært ulike menn som støtter og hjelper hverandre når livet er som mest brutalt.

Hudløs eksponering

Anoreksi: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.